Ty chladné oči – Scarlett Wilková

Autor: Scarlett Wilková
Nakladatelství: Motto
Počet stran: 286

„Ruska jí už nepřipadala tak nepřátelská jako v první den. Několikrát si pak spolu povídaly. A tak se Neonila dozvěděla, že děti z porodnic pro vězenkyně nasazené na práci v německých továrnách bývají po několika týdnech po narození podrobeny testu, zda splňují předpoklady pro přidělení na výchovu v německých rodinách.
„Ty se světlou pletí a světlými vlasy si odebírají, ty tmavé většinou nechávají umřít hladem.“

Mráz přichází z duše. Historický román od autorky bestselleru Až uvidíš moře. Válka hraje s lidmi krutou šachovou partii, pěšáci se promíchají, na barvě uniformy tolik nesejde. Během nacistické okupace Smolenska se setkají okouzlující ruská dívka Neonila a český mladík Emil donucený bojovat za wehrmacht. Když se spolu po válce usadí v Československu, vznáší se nad nimi stigma kolaborace, a tak jim nezbývá než opatrný život ve strachu. Utají svou minulost a dokážou se po tom, co zažili, dívat na svět i jinak než chladnýma očima? A může strach ospravedlnit krutost spáchanou na jiných?

Až uvidíš moře, první autorčina kniha, byla pro mě jednou z nejlepších, kterou jsem v loňském roce přečetla. A proto je jasné, že když mi dorazila další kniha, Ty chladné oči, nemohla jsem ji nechat strádat na poličce a musela se do čtení pustit hned. A opět, budu se opakovat, ale autorka je neskutečná. Bylo to úžasné, úžasné, úžasné.

Píšu, že to bylo úžasné, i když se zde autorka zaobírá těžkým tématem, těžkou historií, která vzala život mnoha lidem. Díky knize Ty chladné oči se podíváte do Smolenska, někdy cca od roku 1942, kde žije krásná dívka, která ovšem má pod čepicí – řečeno laicky a bez urážky. Ví, co musí udělat, aby přežila a tohle její „umění“ se s ní táhne až do konce.
Nejdříve se vdá, protože ví, že ji to zachrání krk, poté se dostane jako zdravotní sestřička do německé nemocnice, neřeší, že ji její sousedi považují za zrádkyni, hlavní je, že se má lépe než oni. A v té nemocnici se seznámí s Emilem. Čech, který byl přinucen se přidat k wermachtu. Poté, co Rusové začnou bojovat o Smolensko, Němci utíkají a s nimi i Neonila.
Strastiplná cesta ji zavede až do Beskyd, kde se s Emilem opět setká a jejich životy se spojí. Jenže jejich tajemství zůstává skryto nejen sousedům a přátelům, ale také jim samotným, protože Neonila má těch tajemství víc a nehodlá z nich prozradit ani ťuk…

„A tak větší spory dál vznikaly jen kvůli tomu, že Emil sice byl ochoten připustit existenci dědy Mráze, nicméně po čase opět začal chodit do kostela.
„Každý přece chodí do kostela.“
„Chodil. Každý chodil. Ale už se tam chodit nemá.“
„Jak nemá?“
Emilovi ta slova přišla směšná, jít do kostela přece bylo stejně přirozené jako každé ráno vstát, opláchnout si obličej vodou, namazat si chléb máslem. Byla to činnost normální, příjemná, naprosto nezbytná a dříve o tom nikdo nepochyboval.
„Ty žiješ minulostí, ale svět se mění. Teď se rozhoduje, kdo se bude mít dobře. A já chci patřit mezi ně.“

Vím, že autorčiny příběhy se zakládají na reálných lidech a historických okamžicích a o to více je pro mne tohle čtení atraktivnější.
Ty chladné oči jsou čtením, které vás několikrát zarazí, u kterého budete přemýšlet nad tím, jestli Neonilu mít rádi nebo nemít rádi, protože její chování a vypočítavost, její schopnost lhát a neříkat pravdu, je někdy velmi zarážející, ale pak se na to zase podíváte z druhé stránky a budete ji obdivovat za to, co byla schopna za záchranu vlastního života obětovat.

O tom, že jde o opravdu celkové pojetí příběhu vás přesvědčí i to, že se dozvíte, jak to s Neonilou bylo i po válce, kam se dostala, co v době komunistů dělala, jak to vypadalo u ní po jejich pádu a tak dále. Líbí se mi, že hlavní postavy, ať už v knize Ty chladné oči nebo Až uvidíš moře neopustím po nějakém těžkém okamžiku, ale jsem s nimi prakticky až do konce, což mi dává pocit, že je opravdu znám a vím o nich vše, co jen jde.

Ty chladné oči je historický román, který předčí očekávání každého, kdo se do jeho čtení pustí a pokud jste ještě nečetli Až uvidíš moře tak věřím, že po přečtení tohoto příběhu se do čtení i druhé knihy pustíte hned, protože zjistíte, že autorka ví, jak se má psát, aby to bylo líbivé, čtivé, napínavé, prostě přesně takové, abyste si příběh vychutnali až do konce. Vřele doporučuji!

Za recenzní výtisk děkuji obchodu Dobré knihy, kde si knihu Ty chladné oči můžete zakoupit.