Zaříkávačky – Emanuela Valentini

Autor: Emanuela Valentini

„Věci, které skrýváme sami před sebou, nás můžou zabít. Nebo zachránit.“

Lékařka Sara Romaniová se po letech vrací do starobylé vesničky Borgo Cargo v srdci emilských Apenin, kde žije její babička a kde se setkává nejen s kamarády z dětství, ale také se vzpomínkami, které by raději nechala pohřbené v minulosti.
Když zmizí jedenáctiletá Rebecca, shodou okolností poslední zaříkávačka, s kterou se Sara krátce předtím setkala, lékařka po ní začne umanutě pátrat a přitom odkrývá sérii záhadných zmizení několika místních dívek. Sara si nehraje na detektiva z nudy či pro zábavu, je poháněna nutkavou vnitřní potřebou vykoupení. A záhy zjišťuje, že není jediná, kdo něco skrývá a kdo žije v zajetí minulosti.
Zaříkávačky nabízejí skvělé tempo vyprávění plného překvapivých zvratů. Jejich kvalita spočívá hlavně v sugestivní atmosféře méně známých končin Itálie, kde se střetává pokrok s tradicí, představovanou postavami lidových léčitelek – zaříkávaček, a v lidském rozměru i v autentickém vyznění hrdinky, kterou její impulzivní rozhodnutí často přivádějí do svízelných situací. Sara Romaniová není postava, která chce, abychom se s ní ztotožnili, nýbrž ta, která čtenáři umožní, aby jí uvěřil a pochopil ji.
Nadějná spisovatelka Emanuela Valentini spojila v napínavém psychologickém thrilleru Zaříkávačky tajemství, zločin a trauma z minulosti.

Už ve chvíli, kdy jsem zjistila, že kniha Zaříkávačky u nás vyjde, věděla jsem, že tohle bude fakt něco v knižním prostoru s thrillery. A nemýlila jsem se, měla jsem pravdu. Tohle čtení mělo přesně to, co očekáváte od mysteriózního thrilleru, bylo tam tajemno, byly tam vraždy, byly tam záhady a hlavně, bylo to v úžasném prostředí, které už samo o sobě působilo záhadně.

Vesnička Borgo Cargo skrývá spoustu tajemství. Její obyvatelé jsou odtrženi od běžného městského života, žijí a jednají podle vlastních „vesnických“ pravidel. Sara se téměř po dvaceti letech vrací tam, kde v dětství trávila spoustu času a to jen proto, že to slíbila jedné malé holčičce. Že se za ní ještě podívá, ale u toho slibu ještě netušila, že nepojede přímo za ní, ale že pojede Rebeccu hledat.
Holčička se totiž ztratila, tak jako spousta jiných dívek, ale nikdo to pořádně neřešil. Proto začne Sara otevírat černou skříňku a hledat důvody, jak, kdy, kde a proč. Jenže u toho šlápne někomu na kuří oko a v ohrožení je všechno. Její čest, její reputace, možná i její život.

Zaříkávačky je thriller, který má v sobě tajuplný nádech, téměř až mysteriózní, je hodně psychologický, protože se zde otvírají rány z minulosti, které můžou v člověku vyvolat určité trauma a hlavně je napsaný autorkou naprosto skvěle. Každá stránka je napínavá, každá kapitola se čte sama a věřím, že ti zdatnější čtenáři dokáží tuto knihu přečíst na jeden zátah.

„Cítím zlo. Cítila jsem ho celou dobu, od prvního dne, kdy jsem se vrátila do vesnice. Cítím, jak se plazí mezi kameny, cítím ho dýchat. Je blízko.“

Věděla jsem, že Zaříkávačky budou skvělé, ale že až takovým způsobem, to bych nečekala. Hlavní hrdinka Sara je totiž postavou, kterou pokaždé nepochopíte, ale uvěříte jí, budete si myslet, že víte, proč dělá věci, že má ve své hlavě tu správnou stopu, po které se vydává a vy ji budete jen slepě následovat. Ovšem nebojte to, tohle (pro)následování se vám rozhodně vyplatí.

Ač jsou námět a samotné charaktery skvěle zpracovány, tak to nejlepší, co knize Zaříkávačky dodává ten správný šmrnc, tak je prostředí horské vesničky, kde domy mají mezi sebou rozestupy, kde se po pár metrech ocitnete ihned v lese, který vám ukazuje nejen svou vlídnou, ale také tu zlou a zákeřnou tvář s deštěm promáčenou půdou a kluzkými kameny se stržemi, kde se v těch nejvzdálenějších koutek v lesích krčí opuštěné chaty, které být opuštěné nemusí…

Pokud máte chuť na psychologický thriller s prvky nadpřirozena, léčitelství či magie, v příběhu, který postupně získává spád a stává se naprosto neodložitelným, tak se přimlouvám za Zaříkávačky. Dejte jim šanci, vážně to stojí za to.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Zaříkávačky můžete zakoupit.