V království tvém, za tvojí vlády
má duše plesá. Najdu klid.
Ukrytá v srdci vzpomínka tichá
tepala dobu předlouhou.“

Je v dnešním nevypočitatelném a přetechnizovaném světě jedinec odsouzený k smrti?
Román oceňovaného islandského autora o hledání smyslu života
V den teroristických útoků na newyorská Dvojčata dostane patnáctiletý Arnmundur svůj první mobilní telefon a vzápětí se vrhá do prvního vážného vztahu. Zhruba ve stejnou dobu se Stefán, bubeník slavné kapely, vybourá v autě a při nehodě zemře jeho výrazně mladší spolujezdkyně. O patnáct let později se cesty těchto dvou mužů protnou. Na povrch vyplouvá téměř zapomenutá minulost, ožívají stará tajemství, jitří se rány po zklamání a roste touha po pomstě.

Zas a zas je velmi nenápadná kniha, která vás možná neuhrane svou obálkou, ale svým obsahem by určitě měla, pokud ji dáte šanci. Patří do edice evropské literatury a její autor, Islanďan Halldór Armand napsal příběh, který má v sobě obrovskou sílu a ač se zaměřuje na národnost, která mi není příliš blízká, děj mne dostal do kolen.

Velkou výhodou tohoto příběhu je fakt, že už od začátku na vás dýchne ta správná atmosféra. Pocítíte na vlastní kůži, jaké je to být obyvatelem Islandu, jaké to je být někým, kdo žije na severu, jaké jsou podmínky a přístupy k jejich životu a k životní cestě.
Ale nejde jen o tu skvělou atmosféru, jde i o pocity, které ve vás kniha Zas a zas vyvolá od samého začátku. Nikdo na vás to nepřipraví, ale budete se nejen bavit, ale také hned na vás padne jakýsi tíživý smutek, kapku za kapkou vás bude pohlcovat jistá melancholie, a třeba ve chvíli, kdy se v ději objeví pád dvojčat z jedenáctého září, i jistý druh beznaděje.

Hlavní postavy, ty nejdůležitější, jsou Arnmundur, kterému je na začátku vyprávění patnáct let a jeho život se může na stránkách jevit obyčejný, nenápadný a nijak nevybočující, a druhým je Stéfan, který vás bude ze startu bavit o něco více, protože nejen, že začne popis jeho životního osudu dopravní nehodou s tragickými následky, ale také je zapletený do nějakých finančních machinací, které mají dalekosáhlé důsledky.
Začátek Zas a zas byl na mne trochu zdlouhavý. Neuměla jsem se začíst, protože opravdu převládaly myšlenky na to, jak důležité jsou moderní technologie, jak se mladí lidé neobejdou bez mobilního telefonu, jak se vše točí jen kolem pokročilé techniky. A s tím související propasti, které díky této „závislosti“ můžou začít mezi vrstevníky.

„Boha už necítil všude. Dřív vnímal jeho přítomnost, když přejížděl bříšky prstů po listech a křoví v zahradách, viděl ho v ostrých paprscích slunce pronikajících mezi pohupujícími se větvemi stromů, ve výrazu koťátek, která tázavě sledovala jeho kroky a líně se mu otírala o lýtka, v důstojnosti zpívajících ptáků, kteří s lehkostí poskakovali ve vysoké trávě. V usmívajícím se dítěti v kočárku za deštivého dne.“

Nejdříve je vyprávění Stéfana a Arnmundura vedeno zvlášť, ale po nějaké době, zhruba v polovině knize se jejich děj spojí. Je to v okamžiku, kdy se Arnmundur vrátí ze Španělska na Island, domů, aby pracoval na své diplomové práci. Zapojí se do startupu Stéfana, jejich cesty se zkříží a příběh začne nabírat na obrátkách. Jak se dokáží lidé seznamovat? Jak se chovají na sociálních sítích? Jak využívají toho, že nejsou vidět a můžou se stát anonymními jedinci? Je to pro jejich dobro, nebo naopak zlo?

Zas a zas není jen příběhem o výše zmíněných mladících, ale autor se snaží čtenářům přiblížit i ekonomickou a faktickou stránku Reykjavíku. Země mě sice láká, ale nemůžu tvrdit, že by tyto odbočky z hlavního děje, měly na mě důležitý dopad. Jsem ten typ, co dává přednost přírodě, když už někde vycestuje, ale na druhou stranu, něco málo informací o tom, jak to v daném státě vypadá, je fajn mít, ovšem na mě to nemělo nijak velký účinek.

A co je na knize Zas a zas asi to nejhezčí, tak je způsob, jakým autor dokázal do příběhu zařadit všechny možné i nemožné filozofické myšlenky, ohledně života, ohledně smrti, ohledně klasického lidského bytí, a také ohledně moderních technologií, které jsou gró celého příběhu, aby se nad vámi po celou dobu čtení vznášely jako lehké mraky, které vás nijak neobtěžují, ale víte, že tam jsou a chcete jim věnovat aspoň malou pozornost.

Kniha není jednoduchá ke čtení, je hloubavá, je ideální pro někoho, kdo nechce plytký příběh, ale naopak, chce číst něco, co jej donutí k určitému zamyšlení, sebereflexi či čemukoliv jinému. Zas a zas je pro náročnější čtenáře, kteří ovšem ocení to, jak autor umí kouzlit nejen se slova, ale hlavně s myšlenkami.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Zas a zas můžete zakoupit.