Zřícenina na krku a jiné katastrofy – Hannah Rothschildová

Autor: Hannah Rothschildová
Počet stran: 432

„Když Enyon před deseti lety předal správu majetku do rukou svého syna a dědice, Kitto zjistil, že pokladnice je téměř prázdná, nebyly tam žádné peníze a snadno disponibilních aktiv tam zůstalo jen málo. Kitto měl na starost konec dynastie a osm set let nadvlády a jako poslední na této pozici věděl, že bude zatracen. Cítil se bezmocný, avšak ne provinilý, někdo mu dal krásnou hračku, ale nebyly k ní přiloženy baterie. Nebyl způsobilý k tomu, aby ztracené jmění znovu nashromáždil, a tak udělal tu další nejlepší možnou věc: oženil se pro peníze – kvůli svému rodu ohrozil své právo na štěstí. Blaze ho nesnášela za to, že zdědil Trelawney, on jí záviděl, že se osvobodila.“

Kdo nikdy nesnil o životě na zámku… bez střechy, ústředního topení a s břečťanem místo nábytku?
Rozlehlý cornwallský zámek Trelawney se všemi svými věžemi, okrasnými hláskami, pokojem pro každý den v roce, šesti kilometry chodeb a 500 tisíci akry půdy dlouho představoval okázalou a nepřehlédnutelnou vizitku svých majitelů.
O 700 let, 24 finančně negramotných hrabat, 2 světové války a 1 finanční krizi později je rodina Trelawneyů úplně švorc a velkolepé sídlo jim padá na hlavu. Přesto následníci rodu – hrabě Kitto, jeho manželka Jane, jejich tři rozmazlené děti, pes, Kittovi staří rodiče a teta Tuffy, etymoložka studující blechy – žijí dál na chátrajícím zámku, kde je víc místností se zdmi porostlými břečťanem než těch, kam nezatéká, a dělají jakoby nic.
Když do zámku dorazí dopis oznamující příjezd Ayeshy – dcery krásné Anastazie, dávné přítelkyně Jane, spustí se lavina událostí, která převrátí celé sídlo i život jeho obyvatel naruby. Rozhádaná rodina se musí spojit a přijmout zpět také Kittovu odloučenou sestru Blaze, aby zachránili sídlo i čest rodiny. Jane a Blaze rychle zjišťují, že dům sám je jen velmi malou součástí toho, co doopravdy drží jejich rodinu pohromadě.

Román o životě anglické šlechty, která rozfofruje své bohatství a upadá. Musejí pracovat, starat se o sebe sami a hlavně obstarat hrad, který jim padá na hlavu. Zřícenina na krku a jiné katastrofy je příběh současné doby, kde se odkrývají rodinné vztahy, jejichž pravidla sahají několik set let zpátky.

Kniha v sobě skrývá spoustu zajímavých postav. Aješa a strýček Tony ji hodně obohatili, protože byli svou povahou a názorem hodně odlišní. Zbytek rodiny hodně dbal na pravidla, ve kterých vyrostli, i když se některým nelíbila. Úplný výčnělek byla Tuffy. Nevadila, ale možná by se nic nestalo, kdyby tam nebyla. Nějak jsem nepochopila její úlohu v celém ději.
Každé ze tří dětí bylo úplně jiné a zastávali svou roli. Každopádně se, ale jako sourozenci, moc nechovali. Každý se škorpí, ale když o něco jde, většinou pak stojí za sebou. Tady mi nějak tato vlastnost u dětí unikala. Zřícenina na krku a jiné katastrofy není vtipná ani napínavá kniha. Je to spíše smutný příběh lidí, kteří žijí životy, které se jim nelíbí a nic s tím nedělají. Nakonec je donutí okolnosti, vše spustí příjezd Aješi, ale přesto jsem měla pocit, jakoby to někteří dělali z nutnosti. A vůbec je ta změna neuspokojila, i když byla spíše k lepšímu.

Konkrétně jde o Jane. Vzala si muže, kterého milovala. Stala se hraběnkou na Trelawney, největším a nejkrásnějším hradu v zemi. Porodila tři děti a její život měl být jako pohádka. Bohužel jejich pokladna je prázdná, spousta pozemků prodaných a hrad v dezolátním stavu. O zahradě ani nemluvně. Jane se o vše stará sama, její manžel Kitto chodí do práce a stále do něčeho investuje, aby znova vydělal peníze. Bohužel nemá stejný talent jako jeho sestra Blaze a tak pokaždé o peníze přijde. Děti ji úplně ignorují a ani pes ji nemá rád.  Když dojde ke změně a ona už konečně není na vše sama, může zase volně dýchat a má spoustu možností, jak svůj život zlepšit. Přesto je stále zahořklá a nic ji není dobré.
Kdo mě hodně bavil byla Blaze, její život měl nějaký spád. Opravdu žila a jako jediná svůj příběh podle mě dokončila. Ostatní závěry mi přišli otevřené a nejvíce strýce a Aješi. Vypadá to jako by měla mít kniha pokračování, jen se mi nezdá, že je to dobrý nápad. Hraběnka vdova Clarissa měla asi být hlavním aktérem humorné časti, ale ani to se moc nepovedlo. Moc jsem se s její povahou neztotožnila a nepřišlo mi to vtipné.

„Joshuo, prosím tě, nedělej to,“ žadonila. „Já tě miluju. Musíš to vědět.“
„Kdybys mě opravdu miloval, dopřál bys mi víc času!“ zavolala za ním.
Zastavil se a ohlédl. „Další falešný horizont?“ Pohrdavě se zasmál. „Budeš raději nespokojeně žít v rodinném prostředí, než bys riskovala štěstí v neznámém světě. Záleží ti víc na tvých nejistotách než na lidech. Zamiloval jsem se do statečné ženy, ne do zbabělce.“

Co podle mě bylo zajímavé, je pro mnohé možná klasická nudná pasáž či omáčka. Ale popisování finančních trhů, obchodování a jeho zákulisí je velmi poučné a pro knihu podle mě stěžejní. I když pro někoho možná nuda, ale tady se děje spousta těch napínavých částí, kdy čekáte, jak to dopadne a jak to zamotá dějem. Zda se díky těmto obchodům podaří zachránit hrad i rodinné vztahy. Zřícenina na krku a jiné katastrofy je opravdu bichle a doporučuji nečíst anotaci. Jde trochu jiným směrem a myslím, že je velmi důležité, abyste nezačali číst se špatnou představou. Pak budete spíše přemýšlet, kde nastala chyba a neužívat si příběh, který se odehrává před vašima očima.

Popravdě nevím komu tuto knihu doporučit. Zda ženám či mužům nebo oběma. Je tam trochu té romantiky, historie, finančnictví a spletitosti rodinných vztahů. Je tam toho dost a asi každý si zde může něco najít. Přece jen na to máte přes 400 stran. Věřím, že to nebude úplně promarněný čas a že všem má recenze pomůže, aby věděl zda Zřícenina na krku a jiné katastrofy, je kniha pro něj.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Zřícenina na krku a jiné katastrofy můžete zakoupit.