Zřídla – Kristýna Sněgoňová

Autor: Kristýna Sněgoňová
Nakladatelství: Epocha
Počet stran: 397

„Dokud dýchám, uslyšíš můj hlas, dokud dýchám, nechci ztrácet drahý čas.“

Pod našima nohama se nachází spousta věcí: třeba vodovody, plynovody, optické kabely, metro… Teda to zrovna v Brně ne, ale zato tam můžete narazit na magická Zřídla – skryté zásobníky mocné energie. Jejich Strážcem se může stát každý, kdo má dar a dokáže se na Zřídla napojit, ať už je to holka z knihovny, divný chlápek od vedle, nebo třeba nenápadný uklízeč z nádraží. Moc Zřídla se dá využít všelijak – třeba pro větší sílu, štěstí, lásku nebo tvoření úžasných věcí. Jenže teď mizí jedno Zřídlo za druhým a je jasné, že za tím stojí někdo ze Strážců. A může to být kdokoliv. Stahují se mraky a hrozí válka o tenčící se zdroje magické energie.
Vítejte v magickém světě, který by klidně mohl být tím naším.

Kristýna Sněgoňová je tak trochu záhadná žena, mladá spisovatelka, která se před několika lety vynořila odnikud, aby následně začala s přehledem vítězit v žánrových soutěžích a dobývat jednu cenu za druhou. Je několikanásobnou Lady Řádu fantasy i Nositelkou meče, vítězkou Ceny Karla Čapka a držitelkou Mloka, stejně jako soutěží typu Vidoucí a jiných.
Svou literární kariéru začala výhrou v soutěži O brahmíní vemeno povídkou Zrůdy by měly držet spolu (2009) a po tvůrčí pauze, během které se věnovala sportu, napsala nespočet povídek a novel, protože ocenění vemenem zavazuje. Pro radost své rodiny z Vaultu šílené brahmíny napsala i povídku, která se stala základem pro Krev pro rusalku – jmenovala se Krvavý kožíšek a vzbudila tehdy pouze všeobecné zklamání, že se nejedná o dívčí román o ztrátě panenství.
Její díla jsou k nalezení v mnoha sbornících, v časopisu Pevnost se poprvé objevila jako vítězka soutěže Vidoucí s povídkou Zadostiučinění (Pevnost 03/2015), v roce 2017 si to zopakovala s povídkami O snílcích a snovačích (Pevnost 03/2017) a Sobotní směna (Pevnost 12/2017). Její povídky se stále pravidelněji objevují i v antologiích, jako například Ve stínu Říše (2017), kde ohromila a vyděsila příběhem „Na vlastní kůži“, nebo ve volném pokračování antologie Ve stínu apokalypsy (2018).

Jedinou českou urban fantasy, kterou jsem přečetla, tak byla kniha Kaziměsti. A teď už můžu říct, že mám za sebou čtení druhé knihy tohoto žánru, s názvem Zřídla, která byla mnohem lepší než zmiňovaná moje „prvotina“, byla to neskutečná jízda, bylo to skvělé čtení, u kterého jsem seděla přikovaná a ani nechtěla jíst a pít. Jen číst.

Určitě vás zajímá, co je to zřídlo, jež dalo název samotné knize. Je to určitý zdroj magické energie, kterou můžou využívat jen vyvolení. Ti díky tomu mají zlepšené schopnosti, můžou dělat věci, o kterým by se obyčejným smrtelníkům ani nezdálo. Ale není všechno jen růžové, ve chvíli, kdy poprvé zřídlo využijí, stávají se na něm závislí. Nemůžou dokonce ani opustit město, kde se zřídla nacházejí, protože se dostaví doslova abstinenční příznaky.
Lukáš, Martin, Ludmila, Barbora a Doktor – to je pět nejdůležitějších postav celého příběhu. A ač se ve vyprávění objeví i další hrdinové, tak budete vědět, kdo je důležitý a kdo je jen takový ten „přicmrdávač“.
A všichni, které jsem výše jmenovala, jsou v ohrožení života – doslova, protože zřídla se stávají neaktivními, vyschlými a stále víc jich je nepoužitelných.

Velké, ale fakt obrovské plus, dávám autorce za to, jak dokázala popsat hlavní hrdiny a samotné prostředí, kde se vše odehrávalo. Brno působilo naprosto uvěřitelně, dokážu si představit, že se tam opravdu zřídla nachází, společně s lidmi, kteří jej využívají.
Postavy jsou téměř dokonalé, jako vaši kamarádi, upřímní, drzí, někteří arogantní, přihlouplí, ale všichni jsou uvěřitelní a reální.

„Stromy moje toulky minulostí ustály, ale pole bylo rozryté zbytkovou energií, a kdyby bylo léto, pozorovatelé kruhů by si stříkli do trenek.“

Zřídla jsou vyprávěna jak v minulosti, tak přítomnosti, ale vždy vás autorka na to upozorní, když se budete přenášet do minulých časů. Mám pocit, že i kdyby tu informaci vynechala, stejně bych věděla, kde jsem, protože díky těmto útržkům minulých okamžiků mi celý příběh docházel a dával smysl.

Jsem ráda, že jsem na tuto knihu natrefila. Nejen postavy, ale také prostředí a zápletka je úžasné, a autorce se povedlo napsat příběh, který všechny své čtenáře nadchne. Pokud patříte mezi milovníky urban fantasy, rozhodně si nesmíte Zřídla nechat ujít. Je to takové „živé“ čtení, u kterého se ani na minutu nebudete nudit a doslova se vžijete do děje.

Troufám si tvrdit, že Zřídla si můžou přečíst jak muži, tak ženy, jak mladí, tak klidně i starší čtenáři. Ač je to možná trochu cíleno na mladší generaci, rozhodně se nebojte začíst, i když vám už není zrovna dvacet (to není ani mi 🙂 ).
Pro mnoho z vás to může být oddechovka, pro jiné to může být klidně srdcovka (kvůli Brna), a pro ostatní to bude prostě a jednoduše skvělá, zajímavá a velmi čtivá kniha. Za mou osobu velké doporučení! 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha, kde si knihu Zřídla můžete zakoupit.