Cyklus vlkodlaka – Stephen King

Ilustrace: Bernie Wrightson
Počet stran: 136

„Byl to jen sen, pomyslí si a zase si lehne. Jenom sen, díky Bohu.
Když ale ráno před velkým setkáním – ráno po úplňku – otevře dveře kostela, to, co tam spatří není sen; přes kazatelnu visí tváří dolů vykuchané tělo Clydea Corlisse, který zde dlouhé roky pracoval jako údržbář. Opodál je opřený jeho smeták.“

První výkřik se ozval od zasněženého železničáře, který cítil, jak se mu tesáky zahryzly do krku. Další měsíc se ozval výkřik extatické agónie napadené ženy v její útulné ložnici.
Nyní se scény neuvěřitelné hrůzy objevují pokaždé, když na odlehlé mainské městečko Tarker Mills zasvítí úplněk. Nikdo neví, kdo bude napaden příště.
Jedna je však jisté. Když měsíc ztloustne, Tarker Mills zachvátí ochromující strach. Ve větru je totiž slyšet skučení, které připomíná lidská slova. A všude kolem nechává topy netvor, jehož hlad nelze ukojit…

Cyklus vlkodlaka, kniha z pera Stephena Kinga, na kterou mnoho fanoušků čekalo, aby ji mohlo vlastnit v knihovně. Mě osobně se příběh líbil, i když to vyprávění, které tady na vás čeká, naprosto popírá vše, co známe z Kingova rukopisu…

Nejdříve se podíváme na to, co za děj na vás čeká. V malém městečku Tarker Mills řádí vlkodlak. Každý měsíc v úplňku mu padne za oběť jeden člověk nebo domácí zvíře. Jeho řádění je až na takové hranici, že během úplňku je zákaz vycházení a odvážlivci na něj pořádají hony. Jenže nikdo netuší, kdo přesně, nebo co, to je. Takže jim nezbývá nic jiného než čekat, až to zvíře zase odtáhne dál, nebo to bude jinak?

„Rozhodně za sebou zavře dveře a zamíří do pokoje, kde dědečkovy hodiny odtikávají svá pochmurná tik a odtakávají svá pochmurná tak; posadí se, opatrně odloží náboženské oběžníky na stolek, který paní Millerová dvakrát týdně leští, a otevře nový dopis. Jako obvykle v něm není žádné oslovení. Je nepodepsaný – jako obvykle. Uprostřed listu vytrženého z linkovaného školního sešitu je napsaná jediná věta:
Proč se prostě nezabijete?“

Cyklus vkodlaka je krátká novela, odehrávající v jeden rok, a popisující každý měsíc v roce. Každý měsíc je jednou kapitolou, ale abnormálně krátkou. Takže věřte tomu, že tuto knížku přečtete za jeden večer. Už tohle svědčí o tom, že to není King takový, jak jej známe. Jsou zde v rychlosti popsány různé situace řádění vlkodlaka a nečekejte, že si k postavám uděláte nějaký vztah nebo si je představíte ve své fantazii. Na to není čas. Možná až na jednu, ale to vám nebudu prozrazovat.

Kniha Cyklus vlkodlaka je specifická v tom, že má ilustrace. Přímo k příběhu a ty ilustrace jsou úžasné. Dokonale doplňují děj, i když jednou mi jedna ilustrace přišla předčasná, protože prozradila to, co si všichni určitě myslí, ale dříve, než jsme se v ději k tomu okamžiku dostali. Ale i tak mi to nekazí čtenářský zážitek z celého vyprávění, přestože to nebyl King, kterého známe, tak je to kniha, kterou přelouskáte s radostí a spokojeně ji zavřete a dáte do knihovny k ostatním dílům autora.

Určitě Cyklus vlkodlaka nedoporučím jako první knihu pro někoho, kdo si chce něco od Kinga přečíst, protože z tohoto nepoznáte jeho specifický styl. Je to spíše taková rarita pro sběratele jeho děl a jeho fanoušky, takové doplnění něčeho, na co někteří čekali téměř 40 let. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Cyklus vlkodlaka můžete zakoupit.