Mělas to vědět – Jean Hanff Korelitzová

Autor: Jean Hanff Korelitzová
Počet stran: 448

„To teda. Copak se dá vydělávat na výrobku, který pojmenují „Pro ospalce“? Vždyť je to na hlavu. Pamatuješ, jak onehdy přestali vyrábět oblíbený parfém tvé mámy? A tvůj táta se snažil sehnat někoho, kdo bys tím zase začal? To se mi vrylo do paměti. Dneska si prostě najedeš na eBay a předzásobíš se, ale tehdy – kdy to bylo, někdy v osmdesátkách? Když ti došlo to, cos měla na poličce, muselas to vzít do vlastních rukou. Připadalo mi to fakt dojemné.“

Grace žije život, jaký si vysnila: má dokonalého manžela, dětského onkologa, báječného syna Harryho, krásný byt v New Yorku a vlastní terapeutickou praxi. Její idylický život a problémy ostatních, se kterými se setkává v práci, ji přimějí napsat knihu, ve které se snaží ženám napovědět, jak naslouchat mužům.
Týden před vydáním knihy se ale její život od základů změní: bezcitná vražda v jejím blízkém okolí, chybějící manžel a řetězec strašlivých událostí…

Mělas to vědět je lehký thriller, kde hlavní hrdinka prožívá totální selhání vlastního života. Přesto se musí postavit na vlastní nohy a postarat se o sebe i syna, který na ni spoléhá. Potká ji pár nesnadných zvratů, které ji otevřou oči a donutí sundat růžové brýle, které od seznámení se svým mužem ještě nesundala.

Grace Reinhart Sachsová je terapeutka s vlastní praxí. Pomáhá lidem se vztahy. Napsala o tom i knihu, kde poukazuje na to, že toho pravého umíme odhalit hned na začátku, pokud dáváme dobrý pozor, a díky růžovým brýlím neomlouváme informace, které se nám nelíbí. Tahle teorie je opravdu zajímavá.
Pokud jde o její soukromý život, tak nemůže být šťastnější. Za manžela má dětského onkologa, do kterého se zamilovala na první pohled. Společně mají syna, který je chytrý a talentovaný, chodí na soukromou školu a patří mezi nejlepší žáky. Pak se stane neštěstí a jednomu chlapci ve škole zabijí matku. Grace si říká, že je to hodně smutné, ale jejího života se to netýká a tak pokračuje dál v denní rutině. O pár hodin později, ale zjistí, že ji tato událost totálně otočí život naruby. Její dokonalý, vymyšlený a nereálný život, který si snila a myslela si, že je to skutečné.

Thriller Mělas to vědět je plný očekávání. A to doslova. Celý příběh čekáte a čekáte, jak to celé skončí. I když už asi od poloviny knihy víme, kdo, jak a proč, stále máme před sebou 200 stran. Pořád jsem čekala, co se ještě dozvím, zda to bude mít nějaký jiný zlom, kam její život nakonec povede, ale nic zásadního se nestalo. Prostě to doplulo klidně do přístavu. O jejím manželovi dvě stránky a konec. Čekala bych mnohem více, když už má kniha přes 400 stran, tak by ji 10 stránek navíc už neporazilo. Navíc by to bylo 10 stran o něčem zásadním.

„Řekla bych,“ začala Grace, „že jde spíš o umění naslouchat tomu, co se vám člověk snaží sdělit, a nikoli o dotazy ohledně minulosti, takzvaných velkých problémů nebo překážek v oblasti financí či náboženství, na něž se lidé na začátku vztahu obvykle zaměřují. I tyto věci jsou samozřejmě významné, ale já bych ráda upozornila, že ještě podstatnější je věnovat pozornost tomu, jak se váš protějšek chová nebo jakým tónem mluví, když hovoří o svých myšlenkách a vztahu k lidem.“

Tím zásadním mám na mysli to, že většina knihy je o tom, jak hlavní hrdinka pláče nad rozlitým mlékem, které nic nezničilo. Stále vymýšlela teorie, všeho se obávala a měla strach. Opravdu zde platí, že doktoři jsou nejhoršími pacienty. Místo, aby myslela jasně a rozumně, tak mi někdy přišla až skoro paranoidní a hodně mimo realitu.
Čekala bych chladnější a střízlivější přístup po prvotním šoku. Ale její svět byl vymyšlený a i když se ji zbortil, a ona musela zkousnout krutou realitu, tak místo toho, aby to udělala, vytvořila si další iluzi a tu začala rozvíjet a stavět na ni.

Kniha Mělas to vědět je monotónní příběh, kterému chybí gradující konec. Díky vzpomínkám, které ji jen tak vytanou na mysli a ty jsou vloženy do děje, tak se nám představí kniha, která není útlá. Děj je tedy trochu táhlý a pomalý, ale srozumitelný a čitelný. Kapitoly jsou od sebe odděleny srozumitelně a navazují na sebe.

Pokud máte rádi nenáročné a lehké thrillery, tak je tato kniha správná volba. Není třeba být pořád ve střehu, ať vám něco neunikne, klidně ji zvládnete i po náročném dni v práci nebo když dáte konečně dítě spát a vám už zbývá jen půl hodinka energie. Není totiž problém knihu odložit a pokračovat následující den, protože to není o napětí, které vás nenechá usnout.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Mělas to vědět můžete zakoupit.