Je-li toto člověk – Primo Levi

Autor: Primo Levi
Nakladatelství: Leda
Počet stran: 264

„…každodenní utrpení z hladu, bití, únavy, strachu a tlaku stísněného prostředí se v noci mění v beztvaré, neslýchané surové noční můry, jaké se člověku, když je na svobodě, zdají jen v horečnatých nocích. Co chvíli se probouzíme, ztuhlí hrůzou, všechny údy roztřesené křečí, celí vyděšení rozkazem, který vyštěkl hlas plný hvěvu v jazyce, jemuž nerozumíme.“

Čerstvě dostudovaný chemik Primo Levi, kudrnatý mladíček s nesmělým pohledem, je v prosinci 1943 zatčen a krátce na to transportován do Osvětimi, kde ho vězní až do osvobození tábora dne 27. ledna 1945.
Na stránkách, které napsal brzy po svém návratu k rodině, podává svědectví o hromadném šílenství, zvrácených ukrutnostech, proradnosti, tuposti, o nejstrašlivějších činech, jichž jsou lidé – a jen oni – schopni. Ale také o lidském sblížení, soucitu, odvaze, přátelství a nezdolnosti. Vypráví hlasem jasným, pevným a něžným, bez nenávisti i sebelítosti. Daří se mu cosi zázračného: v každém vězni, který se objeví na stránkách jeho knihy, ať už je to häftling nebo múzlman anebo kápo, poznáváme kohosi blízkého. A naučíme se ho chápat.
Ti lidé v nás podnítí touhu žít dobře a čestně. Probudí naše lepší já.

Knihy o událostech, na které by se v žádném případě nemělo zapomenout. Příběhy, které byly už různým způsobem sepsány a vydány, by se měly klidně opakovat, a to jen proto, aby se dostaly k více čtenářům.
Pokud se tomuto druhu literatury nevyhýbáte a naopak vítáte každou novou knihu o tom, jak vypadalo peklo na zemi, tak teď zbystřete. Je-li toto člověk není obyčejným příběhem o muži, který zažil atmosféru koncentračního tábora, je to zpověď člověka, který vám o všech událostech a činech, jež se děly za ostnatým drátem poví surovým způsobem, bez příkras, tak jak to prostě bylo. Nečekejte happyendy, i když vyjde slunce, nahradí ho déšť, a to je „zase“ špatně.

Autor se v knize zaměřuje nejen na utrpení, které v táboře nastává pro všechny jeho obyvatele, ale také se čtenář dozví mnoho informací o tom, jak to fungovalo, když byl třeba vězeň nemocný, když byl nováček, jak mu bylo přiděleno – nepřiděleno místo k odpočinku, lžíce, boty, oblečení… Takové ty maličkosti, které ovšem byly nejdůležitějšími prvky, díky kterým se mnoho přeživších drželo naděje na „lepší“ zítřky…

Je-li toto člověk je také kniha plná myšlenek autora o tom, co nastalo a proč tomu tak je. Moc se mi líbila pasáž, kde byl koncentrační tábor přirovnáván k Babylonské věži. Nikdy mi to nedošlo, ale při čtení těch slov jsem si uvědomila, že tomu tak opravdu bylo. Tato zpověď v sobě obsahuje spoustu hlubokých a velmi upřímných myšlenek, které jsou samy o sobě poučující. Navíc se zde podařilo velmi krásně, téměř až poeticky psát o smutných věcech, jako je hlad, zima, strach, únava. Proč krásně? Protože jsem po každé takové myšlence měla pocit, že musí nastat přesný opak a bude dobře.

„Zavřít tisíce lidí nejrůznějšího věku, postavení, původu, jazyka, kultury a mravů za ostnatý drát a podřídit je uniformnímu, kontrolovatelnému způsobu života, ve kterém všichni žijí za stejných podmínek, jež zdaleka nevyhovují jejich potřebám – nelze si ani představit krutější laboratoř pro zkoumání toho, co je v chování živočicha-člověka, přinuceného bojovat o holý život, vrozeného a co získal zkušeností.“

Rozhodně bych si nepřála, aby kniha Je-li toto člověk zapadla v knihkupectví, jako „další“ dílo, které popisuje hrůzy koncentračních táborů, protože si to nezaslouží. Je psána úplně jinak, než všechny ostatní. Je z ní cítit upřímnost, touha povědět, co se dělo a nezakládat vyprávění na nějakém příběhu, ale opravdu na faktických údajích, které se děly a nic není přikrášleno.

Vždy ve své recenzi na knihu, která se týká tohoto smutného a temného období píšu, že bychom si všichni měli knihu přečíst a neměli bychom zapomenout. Že bychom se měli poučit z chyb, aby se nic takového neopakovalo. A tady tomu není jinak. Přečtěte si tuto knihu, doporučte známým a o to víc, jakým stylem je napsána. Je to jedna z těch lepších, které jsem na tohle téma četla.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Leda, kde si knihu Je-li toto člověk můžete zakoupit.