Maličkost pro premiéra a jiné povídky – Michaela Mlíčková Jelínková

Autor: Michaela Mlíčková Jelínková
Nakladatelství: Argo
Počet stran: 250

„Bohatý je ten, kdo se spokojí s tím, co má.“

Pilot, mladá manažerka, pravicoví extremisté, postarší úřednice, nezaměstnaný dělník či cestovatelka – všichni tito Češi jsou hrdiny leckdy mrazivých povídek s tak trochu ostřejšími pointami. Díky prokresleným postavám si budete jisti, že někdě – možná ne až tak daleko od vás – žijí. Tuto pestrou, provokativní, zábavnou, vtipnou mozaiku plnou nečekaných rozuzlení přečtete jedním dechem. I když si na paškál bere rovněž vážná témata.

Michaela Mlíčková Jelínková vysstudovala mezinárodní vztahy a diplomacii na VŠE a postgraduálně evropská studia na prestižní francouzské univerzitě Sciences Po. Přes patnáct let se pracovně pohybuje mezi Prahou a Bruselem. Díky tomu poznala zákulisí mezinárodní diplomacie, institucí EU, ale také IT byznysu či neziskové sféry. Postupně se rozhodla psát něco více než tiskové zprávy a také se stala profesionální cukrářkou. Několik let úspěšně publikovala na blogu časopisu Respekt. Její povídka „Objev“ zabodovala v roce 2014 v celostátní literární soutěži. Roku 2017 vyšla v nakladatelství Grada její první knížka pro děti Dobrodružství pana Kolečka – Pohádky od Hvězdy. Maličkost pro premiéra a jiné povídky je její první knihou pro dospělé čtenáře.

S autorkou jsem se poprvé setkala skrze její knížku Dobrodružství pana Kolečka. Bylo pro mne překvapením, a nebudu zastírat, že nesmírným potěšením, když mi napsala, a nabídla mi její novou knihu, určenou pro dospělé čtenáře, k recenzi. Takže jsme se domluvily a z mé četby knihy Maličkost pro premiéra a jiné povídky vzešla tato recenze. Už dopředu chci předestřít, že se nemusíte obávat žádných politických textů, které by ve vás mohl název evokovat. 🙂

Maličkost pro premiéra a jiné povídky je soubor devíti povídek, kdy všechny mají jednu věc společnou. Ne, nejde o hrdiny, ani prostředí, v tom se více asi ani lišit nemůžou. Jde o jejich konec, pointu každého vyprávění. Ta je totiž vtipná, ale zároveň sarkastická. Reálná, ale zároveň nereálná. U některých povídek mi to dokonce přišlo, jako by konec značil sen hlavní postavy z povídky a už jen chybělo napsat: „…a pak jsem se probudil.“ 🙂

Autorka se ve svých povídkách inspiruje všedním životem, proto je možné, že vám některá povídka bude povědomá. Ať už natrefíte na nevěru, zapšklou, starou ženštinu nebo vojáka, který byl na misích na východě, všechny postavy se zde jeví jako normální lidé. Jen ty příhody, které se jim dějí, jsou zahnány až téměř do krajností, ale o to více jsou povídky čtivé, nic nekončí tak, jak by čtenář očekával a vždy jej čeká malé překvapení.

„Má skvělou a váženou práci. A taky velký dům, krásnou mladou ženu a syna na cestě. Každý mu bude závidět.“

Co bych ráda zmínila a vyzdvihla, tak je autorčin styl psaní. Píše krásně, tak nějak melodicky. Všechny slova mají v textu svou podstatu, nesnaží se o zbytečnou výplň stránek. S radostí bych řekla, že je to až poetické psaní, které potěší oko každého čtenáře. Setkala jsem se už i s názorem, že se jedná o plytké a „zbytečné“ dílo, ale já s tím nemohu a ani nechci souhlasit a rozhodně si nemyslím, že by autorka tohoto negativního komentáře ihned po prvním odstavci věděla konec povídky…
Maličkost pro premiéra je totiž knihou, kterou zhltnete na posezení, ale také si ji můžete po povídkách dávkovat a určitě vás bude bavit. Je to psáno s citem, a ač u čtení nebudete nervozní, ani žádným způsobem v nervech, jak tohle dopadne, přesto budete napjatě očekávat konec, abyste si mohli užít, jak to s kterým hrdinou dopadne.

Jediné, co mi trochu vadilo, tak byla délka povídek. Ale to je asi na každém jedinci, jak se k tomu postaví. U mé osoby tomu bylo proto, že jsem se v některých nedokázala vžít do příběhu a najednou byl konec. Jsou zde i velmi stručné vyprávění, které vám takříkajíc nedají čas k tomu, abyste si mohli popřemýšlet, jak to dopadne.
Ale poté následuje povídka o něco delší, kde už trochu ten prostor je, ovšem opět tam není místo, abyste pochopili třeba pocity a postřehli charaktery postav. Není to prostě příběh, ale povídky, které mají pobavit, odvézt pozornost od reality a uklidnit mysl.

Pokud hledáte knihu na dlouhé letní večery, pokud nechcete nic dlouhého, ale něco, co se dá číst po částech a užít si knihu díky tomu o něco déle, tak Maličkost pro premiéra a jiné povídky bude možná správná volba. Až půjdete do knihkupectví, určitě se po ní podívejte. Možná vám sama skočí do nákupního košíku. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji samotné autorce, knihu vydalo nakladatelství Argo, kde si Maličkost pro premiéra a jiné povídky můžete zakoupit.