Agatha Christie: Tajuplná žena – Lucy Worsley

Autor: Lucy Worsley
Počet stran: 520

„V úterý 14. prosince vyšel v deníku Daily Mail úvodník, jehož autor napsal, že je-li Agatha naživu, „pak je zjevně ochotna působit stres svým příbuzným a vyvíjet velký nátlak na veřejnost, protože jde o bezohledný a účelový žert.“

Agatha Christie byla geniální autorkou mnoha slavných detektivních románů, stvořila takové postavy jako Hercule Poirota, slečna Marplová, sama ale vystupovala jako „obyčejná žena v domácnosti, přestože jí zjevně nebyla. Její život je plný tajemství a záhad, stejně jako její knihy. Narodila se v roce 1890 do světa, v němž si ženy obtížně vybojovávaly svou pozici. A přesto studovala hudbu v Paříži, zajímala se o moderní psychologii, během první světové války pracovala jako dobrovolná sestra, milovala rychlá auta, v Bagdádu se věnovala archeologii a především se stala mezinárodně uznávanou spisovatelkou. Lucy Worsleyovou zaujal její život natolik, že se rozhodla napsat biografii, která odhaluje její málo známé dopisy a dokumenty. Velmi poutavě líčí životní příběh této výjimečné ženy, jenž byl nesmírně bohatý a plodný. Agatha Christie o sobě tvrdila, že není žádná hrdinka, ale tato kniha ukazuje, že byla opravdovou průkopnicí nejen v literatuře, ale i v mnoha dalších oblastech.

Agatha Christie je pojem. Agatha Christie je královnou detektivek. Jejího Poirota nebo slečnu Marplovou zná každý. Tak stejně věřím tomu, že každý aspoň jednou zaslechl její jméno a ví, o koho se jedná. Jenže kdo byla Agatha doopravdy? Byla opravdu taková, jak se prezentovala navenek nebo jsme my ošáleni tím, co není pravda a bylo nám to pouze zprostředkováno? V knize Agatha Christie: Tajuplná žena nedostanete všechny odpovědi, které byste chtěli. Ale dostanete poměrně ucelený životní příběh ženy, která dokázala to, co žádná jiná před ní (a po ní)…

V knize Agatha Christie: Tajuplná žena najdete všechno, co byste od biografie očekávali a mnohem víc. Kde se Agatha Christie narodila, komu, jaké měla dětství a dospívání, jaké byly její lásky, co měla ráda, co naopak neměla ráda, jaké byly její záliby a koníčky, kam všude se dostala, čeho dosáhla, co zvládla, ale také nezvládla.
Její život byl velmi pestrý a některé informace o ní pro mě byly nové, nevídané, nepředvídatelné a neočekávatelné.
Byla hrdinkou své doby a vlastně i dnešní, protože její jméno dodnes rezonuje v literatuře, mezi čtenáři je známá a oblíbená. Její knihy jsou nadčasové a do dnešních dní jedny z nejčtenějších. Jenže co všechno stojí za jejími detektivkami, to by jeden nevěřil a právě proto je zde tato publikace…

„Zlatý Agathin věk začal blednout už v roce 1938. Toho roku zemřel Peter, pes, který jí v roce 1926 poskytoval útěchu a zazářil v románu Němý svědek. V témže roce dostala dopis od Edmunda Corka, který ji tehdy nikterak netrápil. Cork ji sděloval, že představitelé amerického daňového úřadu se vyptávají na její příjmy v Americe, tedy na peníze, které předtím nepodléhaly zdanění. Její americký agent Harold Ober najal právníka, aby odpovídal na jejich dotazy.
Pro klid její mysli bylo lepší, že neměla sebemenší tušení, jak špatně sse bude tato záležitost vyvíjet.“

Na co nechci zapomenout, a musím zmínit hned, tak je to, že v knize Agatha Christie: Tajuplná žena je spousta spoilerů k jejím knihám, takže pokud je nemáte aspoň z části načtené, tak opatrně… Ale na druhou stranu, já sama mám přečteno jen několik knih (samozřejmě těch nejznámějších) a všechno bylo v pohodě.
To, co se mi líbilo asi ze všeho nejvíc, tak je způsob, jakým autorka sepsala život Agathy Christie. Odkud čerpala informace a jak to skvěle uměla složit dohromady, aby vše tvořilo ucelený, zajímavý a poutavý příběh, který se v knize skrývá.

Odnáším si z tohoto čtení fakt, který jsem ovšem tušila, jen autorka mi to teď potvrdila. Agatha Christie byla úžasná, silná, moudrá, chytrá žena, která uměla všechny své životní karamboly, pády a útrapy krásně zpracovat ve svých dílech a Lucy Worsley uměla vše shrnout do biografie, která je nesmírně čtivá a rozhodně skvostem literatury, která bude mít stále místo jak v mé (tak věřím, že i ve vaší) knihovně.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Agatha Christie: Tajuplná žena můžete zakoupit.