Dostupný advokát – Ondřej Preuss, Nikola Šedová

Autor: Ondřej Preuss, Nikola Šedová
Nakladatelství: Grada
Počet stran: 256

„Jindy zase zvoní telefon a zazní otázka: „Jak se řekne to… když soud rozhodne podle jiného soudu?“ Bez zamyšlení odpovídáme: „Precedent?“… „Ano, výborně, díky!“ zazní z telefonu a bez pozdravu je hovor ukončen.“

Máte problémy se sousedy? Potřebujete reklamovat nějaké zboží? Musíte řešit nějaký přestupek? Chystáte se koupit byt? Co vaše vztahy na pracovišti? Víte, jaká jsou vaše práva a povinnosti?
Tato publikace je vaším praktickým průvodcem, pokud se potýkáte s běžnými právními situacemi v životě. Obsahuje ucelené informace a rady, jak si poradit se vztahy se sousedy, reklamacemi zboží, koupí bytu, vztahy na pracovišti, s řešením přestupků, rodinným právem, náhradou škody a mnoha dalšími. Obsahuje také preventivní rady, jak si počínat, aby nemuselo dojít k řešení situace před soudem. Kniha je přehledně rozdělena do pěti ucelených částí – rodinné právo, právo nemovitostí, pracovní právo, spotřebitelské právo, spory.
Je psána srozumitelně a stručně, je tak přístupná pro každého. Autory jsou odborníci s vhledem do problematiky a mnohaletými praktickými zkušenostmi.  Pojímají tedy danou problematiku způsobem, díky kterému si bude právní laik schopný poradit. Může být také cennou pomůckou pro studenty škol s právním zaměřením, kteří získají rychlý přehled o vyučovaném tématu.

Teď vás nečeká klasická recenze, jak jste u mne zvyklí. Dostupný advokát totiž není knihou, která by potřebovala recenzi (protože právu rozumím jako každý druhý, takže těžko něco hodnotit), ale spíše potřebuje lehké zviditelnění, abyste i vy věděli, že je možnost mít doma po ruce takového malého pomocníka, který vám jednoduše a stručně může pomoct v určitých situacích, kdy budete žádat právnickou radu.

Kniha Dostupný advokát je rozdělena do pěti kapitol, a ty jsou rodinné právo a dědictví, pracovní právo, nakupování a spotřebitelská práva, bydlení a poslední je spory a vymáhání.
V každé kapitole jsou další podkapitoly, a pak už jsou podrobněji dané problémy řešeny. Například u bydlení se kapitola dělí ještě na prodej a koupě nemovitosti, spoluvlastnictví, družstevní bydlení, katastr nemovitostí, darování nemovitosti a nájem.
To jen pro představu, jak obsáhlé daná témata jsou.

„…naším cílem v této publikaci je poskytnout čtenářům ucelený a praktický přehled o právech a povinnostech. Bez advokáta se však člověk v některých situacích neobejde ani se sebelepším přehledem. I to je však důležité poznání. Vědět, kdy právní pomoc vyhledat.“

Nemusíte se bát, že Dostupný advokát je pouze jen stručný text, který vás zasype informacemi. Jsou to „jednoduché“ věty, bez užívání cizích slov, takže ideální pro nás, kteří právníky nejsme a jsou zde i příklady, což jsem velmi ocenila, protože jsem se do dané tématiky mohla ještě více „vžít“. Myslím si, že tato kniha je nejen dobrá do každé rodiny (ať už kvůli reklamacím, které známe všichni a ne všichni jsme byli úspěšní), tak i třeba pro studenty práv, protože zde mají takový můstr toho, co a jak a kdy.

V knize Dostupný advokát jsou rozebrány opravdu ty běžné právní situace, které nás potkávají denně, téměř na každém kroku, takže za mě je super mít jeden výtisk doma. Příjemně napsaný, někdy i s humorem, s nadhledem, lidsky. Za mě palec nahoru.