Kaštánek – Soren Sveistrup

Autor: Soren Sveistrup
Nakladatelství: Kniha Zlín
Počet stran: 464

„Čtyři až pět krys hryže jako smyslů zbavené do spodního okraje dvířek poničené miniledničky, stojící v rohu spolu se zahradním náčiním a složeným žehlicím prknem. Displej na přední straně ledničky poblikává a vydává pípavý zvuk, protože krysy se prokousaly skrz spodní gumové těsnění a tím se dvířka na škvírku pootevřela. Popojde k lednici, ale krysy jí proběhnou mezi nohama až poté, co do nich strčí. Zastaví se kousek od ní, hystericky piští a pobíhají sem a tam. Když Thulinová dvířka opatrně otevře a podívá se dovnitř, musí si zakrýt ústa, aby se nepozvracela.“

Jednoho sychravého podzimního dne najde policie na předměstí Kodaně tělo mladé ženy. Někdo ji brutálně zavraždil a uřízl jednu ruku. Nad obětí visí panáček z kaštanů. Případu se ujímá mladá a ambiciózní vyšetřovatelka Naia Thulinová. Za parťáka dostane vyhořelého kolegu Marka Hesse, kterého právě vyhodili z hlavního sídla Europolu v Haagu a poslali zpět do Kodaně. Brzy přijdou na to, že kaštanový panáček na sobě nese stopu po zmizelé dívce, o které se všichni domnívají, že byla před rokem zavražděna: jedná se o dceru Rosy Hartungové, ministryně sociálních věcí. Případ je dávno objasněný a pachatel se k vraždě přiznal. Krátce nato je ale nalezena další oběť a s ní i další kaštanová figurka se stopou po mrtvé dívce. Thulinová s Hessem pátrají po souvislostech mezi případem dcery ministryně, zavražděnými ženami a vrahem, kterému se daří šířit strach po celé zemi. Hrají o čas. Obávají se, že se pachatel vydal na vražednou misi, která pro něho ještě zdaleka neskončila.

Søren Sveistrup je mezinárodně úspěšný scenárista. Studoval scenáristiku na Dánské filmové škole a titulem bakaláře završil studium historie a literatury na Kodaňské univerzitě. Jeho seriál The Killing (v češtině uveden pod názvy Zločin nebo Vražda) byl oceněn výročními cenami profesních organizací i filmových festivalů a britskou Televizní cenou BAFTA za nejlepší zahraniční seriál. Spolupracoval na scénáři k filmovému Sněhulákovi Joa Nesbøho. Práva k vydání jeho románového debutu Kaštánek (2019) byla prodána do 25 zemí.

Kaštánek je přesně tím thrillerem, který na mne působil nenápadně a přitom klamal tělem. Kdybych neviděla hodnocení už před čtením, možná bych tuto knihu minula a musím říct, že by to byla chyba. Obrovská.
Autor si pohrál s příběhem, všechno si do detailu promyslel a připravil pro své čtenáře nejedno překvapení. Celý příběh je napínavý, strhující a při jeho čtení objevíte i místa, která vám vyrazí dech.

Naia Thulinová a Mark Hess je dvojice vyšetřovatelů, která nemá pranic společného, ani policejní základnu. Naia pracuje v Kodani u policie a snaží se získat postup na pracoviště NC3, Hess je členem vyšetřovacího týmu Europolu, ale byl po pár problémech převelen do Kodaně, do týmu Naii, právě ve chvíli, kdy se začaly objevovat zavražděné ženy ve společnosti panáčků z kaštanů.
I když si tito dva vyšetřovatelé příliš nerozumí, přesto získávají více a více důkazů, které je ženou dopředu a zjišťují, že vše má spojitost s případem, který se stal před rokem a byl považován za vyřešený.

Hess je trnem v oku nejen vyšetřovatelům, kteří případ už vyřešili, ale i ostatním policistům, jež jej považují za „týpka“, který se jen do všeho cpe a přitom nemá ponětí co dělá. Thulinová se zase snaží nepřijít s nikým do křížku, protože ví, že za pár dní už může být jinde, takže na mě působila jako žena, která dělá svou práci, ale zbytečně se s nikým nekamarádičkuje.
Když se Hess s Thulinovou pustili do vyřešení brutálních vražd, které mají společného právě panáčka z kaštanů, začali objevovat souvislosti tam, kde by je nečekali. Ani oni, ani vy jako čtenáři. Ale stále jim uniká jeden podstatný detail a díky tomu je vrah pořád krok před nimi. A ani jeden z nich netuší, co s tím.

Oba hlavní vyšetřovatelé mi byli sympatičtí, ale přeci jen Hess se mi dostal více pod kůži než kdokoliv jiný. Bylo to tím, jaký byl. Samotář, který si ale na nic nestěžoval. Ač působil, že nic nedělá, stále mu v hlavě šrotovaly kolečka a to bylo právě to, čím se mi líbil. Tichá voda, břehy mele. To byl jeho styl. Nebyl to typ, který by vyřvával kolem sebe, ale pomalu a jistě se snažil postrkovat všechny a všechno tam, kde by to mělo být.

Samozřejmě se v příběhu objevily i postavy, které jsem nemusela, nejvíc teda Jansen, a nebojte, není to vrah – nic jsem neprozradila. 🙂 Jansen je vyšetřovatel, který měl ten zásadní, již uzavřený případ na starosti a „machroval“ s ním. A nevyplatilo se mu. Dobře mu tak. Vždycky se v takových thrillerech objeví někdo, přímo ve vyšetřovacím týmu, který se snaží podrážet nohy ostatním a zviklat všechny na svou stranu a jo, částečně se mu to dařilo, ale taky na něj přišlo. Jenže než „to“ přišlo, párkrát jsem se hezky vynervovala.

„Žal je láska, která ztratila domov, a člověk musí žal snášet a donutit se žít dál.“

Kaštánek je jedním z nejlepších thrillerů, který jsem tento rok četla. Celý příběh je velmi napínavý a autor je mistr v ukončování kapitol. Pokaždé, když končila kapitola, tak autor dokázal navodit takovou atmosféru, takovou situaci, že prostě nešlo knihu odložit a já musela číst dál, protože jsem tušila, že mě čeká něco, co mne posune zase o kousek blíže k odhalení vraha.

Pokud si chcete přečíst thriller, u kterého je skvěle vykreslená atmosféra, bude vám běhat mráz po zádech, kde nepoznáte vraha, dokud vám jej spisovatel sám neodhalí, jestli si chcete procvičit mozkové závity v hádání, kdo za všechno může a proč, a stejně na to nepřijít, rozhodně se pusťte do čtení tohoto výborného, podmanivého příběhu, který se jmenuje Kaštánek.

Jen jedno jediné varování, protože tohle není čtení pro slečinky. Některé pasáže jsou docela drsné, co se týče oddělování končetin od těla nebo smrtelných zranění, a ne každému tohle může dělat dobře. Ale věřte mi, že tato kniha ROZHODNĚ stojí za ty všechny útrapy, kterými se můžete nechat v průběhu čtení pohltit.

Perfektní případ si žádá perfektní zpracování a to se autorovi na sto procent povedlo. Takže za mě jedno veliké ano! 🙂

Za recenzní knihu děkuji portálu Palmknihy.cz, kde si knihu Kaštánek můžete zakoupit.