Měsíc na okně tvou tvář vykreslí
Pokaždé, když na tebe zapomenu
Tvé oči uhranou mé srdce, přestane tlouct.
Tak sbohem
Až do chvíle, kdy se vrátíš.
Až do chvíle, kdy tě konečně neuvidím.“

O Kyi Clarkové kolují v poklidném městečku Barkley Cove na pobřeží Severní Karolíny fámy jako o vlčím dítěti, „holce z bažiny“. Poté, co ji jednoho srpnového rána opustí matka, odejdou postupně i starší sourozenci, a nakonec se po mnoha propitých nocích nevrátí ani otec, zůstává Kya úplně sama. I když ne tak docela… Kya je inteligentní a citlivá dívka. Žije v souladu s přírodou, odkázaná sama na sebe v bažině, které říká domov. Pozoruje volavky, sbírá mušle a loví ryby. Jejími nejlepšími kamarády jsou rackové a chlapec Tate, který stejně jako Kya miluje přírodu a vše, co z ní vyzařuje. Naučí mladou dívku číst a stanou se z nich nerozluční přátelé. I v jejím životě přichází chvíle, kdy zatouží po blízkosti jiných lidí, dotecích a lásce. Jenže jednoho dne Tate odejde a Kya, již mladá žena, zůstane opět sama. Její divoká krása okouzlí mladého muže z města, Chase Andrewse, a před Kyou se otevírá úplně nový život. Když je třináctého října 1969 Chaseho tělo nalezeno v močálu bez známek života, obyvatelé města začnou z jeho vraždy podezírat právě holku z bažiny, Kyu Clarkovou. Jenže močál ví o smrti všechno, ví, že smrt nemusí být vždy tragédie. Román Kde zpívají raci je překrásnou ódou na přírodu, je příběhem opuštěné dospívající dívky, která se učí důvěřovat lidem, a je také líčením záhadné vraždy s překvapivým koncem. Delia Owensová nám připomíná, že dětství nás všechny poznamená na celý život a že my všichni podléháme úžasným tajemstvím přírody. Příběh holky z bažiny, který vás vezme za srdce. V červenci 2022 premiéra filmu s Daisy Edgar-Jonesovou v hlavní roli.

Všichni z vás, kteří pravidelně (no, až tak pravidelně zase ne – tolik si nefandím) čtete mé recenze a různé poznámky, tak víte, že já filmy nesleduji. Sem tam nějaký, ale téměř nikdy ty, které jsou podle knih, protože pak je má fantazie a hlavně má představa, rozmetána na tisíce kousíčků. Ale jak jsem psala… sem tam… Film Kde zpívají raci bude jedním z těch, na který se ráda, s chutí a čím dříve, tím lépe, podívám, protože jsem opravdu zvědavá, jak tento příběh zvládl někdo převést na filmové plátno. A ptáte se proč? Protože tohle čtení bylo fenomenální!

Hlavní hrdinkou a zároveň vypravěčkou celého příběhu Kde zpívají raci je Kya. Na stránkách ji poznáte ve chvíli, kdy je malou holčičkou, která nechápe, co se kolem ní děje a v sladké nevědomosti a naivitě sleduje, jak se její rodina rozkládá na kousíčky až zbyde jen ona sama. Holka z bažiny, takovou přezdívku si posléze zaslouží v městečku, ve kterém se musí pravidelně objevovat, aby sehnala jídlo, benzín a další potřebné věci k živobytí. Divoženka, tak je někdy popsána v ději, dítě, které nemá nad sebou ochranou ruku. Ale Kya ji nepotřebuje, ji chrání její bažina, její moře, její rackové, její divočina.Jenže vše se začne měnit ve chvíli, kdy potká Tatea. Kluka, který ji naučí číst…

V tomto příběhu je samozřejmě tou nejdůležitější osobou Kya, ale nesmím zapomenout ani na vedlejší dějovou linku, která je na detektivní bázi. Barkley Cove je malá vesnička a když dojde k vraždě jejich nejoblíbenějšího zadáka a syna jednoho z nejbohatších mužů v ní, rozjede se nezastavitelný vlak vyšetřování, který zboří všechno, co mu stojí v cestě. Zboří i ochranné zdi, mentální valy, prostě vše jen pro to, aby našel svého viníka. Ale je to vážně tak jednoduché? Prostě ukázat na nemožné a držet se toho? To už se dozvíte z knihy Kde zpívají raci, která je i díky tomuto vyšetřování nádherným obrazem, jak předsudky dokáží zamotat hlavy všem…

„Nikoho neviděla ani neslyšela, a tak vykročila na mýtinu a na tváři se jí objevil letmý, hodně vzácný úsměv. Viděla štíhlé bílé pero zapíchnuté do vršku pařezu. Sahalo jí od konečků prstů až k lokti a tvořilo ladný oblouk k úzké špičce. Vzala ho do ruky a nahlas se zasmála. Nádherné pero z ocasu faetona.“

Kde zpívají raci je naprosto skvělým příběhem, který mne od začátku bavil. Téměř až neskutečným způsobem jsem dýchala společně s Kyou, její život v bažině byl sice těžký, ale na druhou stranu si jej dokázala udělat někdy bezstarostný a její těžkosti odmlouvaly s mořskými proudy pryč. Její povaha, pro někoho bázlivá, možná až skoro naivní, byla jen ochrannou proti vlivům okolního světa a jako čtenář jsem v tom cítila tu její největší sílu.
Autorka naprosto perfektně dokázala vykreslit nejen prostředí bažiny, Kyina života, ale hlavně ty drobnosti okolo, od ptáků, zátočin, úžlabin, až po nutnosti, které Kya musela dělat.

V ději knihy Kde zpívají raci se píše datum kolem roku 1969, kdy černoši a ženy neměli stejná práva jako bílí muži a i to je v příběhu krásně zpracováno. Nejednou se zvednete ze židle, protože jsou zde okamžiky, které vám nebudou příjemné, které vám doslova budou proti srsti, ale to je nádhera celého příběhu – vzbudí ve vás emoce a jestli ne, pak máte srdce z kamene. 🙂

Musím tedy konstatovat, že paperback s filmovou obálkou se mi líbí více, než původní varianta obálky Kde zpívají raci, která se k příběhu až tak nehodí.
Ono zde totiž nic růžového není, ano, Kya má ve svém životě pár okamžiků, chvilek a momentů, které jsou naprosto dokonalé, ale nic netrvá věčně. A celý její život, život Holky z bažiny, je ukázkou toho, jak obrovskou sílu v sobě dokáže mladá dívka najít k tomu, aby dokázala na světě mít svůj kousek místa, které je pro ni domovem. Jak je důležité stát si za svým, bojovat, zkoušet, zkoumat, a hlavně, pořádně se kolem dívat. Protože ne všechno je takové, jak se na první pohled může zdát.

Dokázala bych se dalších několik odstavců rozplývat nad příběhem Kde zpívají raci a stejně bych slovy nedokázala zachytit tu pravou podstatu toho, co autorka dokázala skvěle dát na papír. Nezbývá mi tedy nic jiného, než vám tento příběh doporučit a to rovnou všemi deseti. Pojďte se na pár chvil zastavit v čase, ohlédnout se do minulosti, do jedné malé vesničky, do jedné chatrče, kde žije Holka z bažiny, která vám ukáže, co je a není důležité.

Za recenzní výtisk děkuji portálu Dobré knihy, kde si knihu Kde zpívají raci můžete zakoupit.