Kolektiv – Alison Gaylin

Autor: Alison Gaylin
Nakladatelství: Ocelot
Počet stran: 320

„Každá z nás je součástí mocného stroje. Tento stroj nastoluje spravedlnost. Do provozu jsme jej uvedly před více než třemi lety a dosahujeme dobrých výsledků. Abychom však dosáhly trvalého úspěchu, každá část tohoto velkého stroje 1) se musí plně odevzdat naší věci a 2) nesmí o ní nikomu říkat.“

Jak daleko je truchlící matka ochotná zajít, aby napravila tragickou křivdu? Camille Gardnerová je truchlící a rozzlobená matka, která je pět let po smrti své dcery stále posedlá privilegovaným mladíkem, jejím domnělým vrahem. Její zbrklé jednání upoutá pozornost tajné skupiny žen, kolektivu, a Camille se nedlouho poté dostává na dark web, kde tyto matky sdílejí příběhy o ztrátě svých dětí i touhu po spravedlnosti ve světě, kde výsady zaručují beztrestnost a pachatelé vyváznou bez úhony. Tyto ženy, podněcované vzájemným vztekem, vykonávají svou verzi spravedlnosti prostřednictvím precizně, anonymně, složitě zosnovaných a dokonale provedených vražd. Je vše jen hra? Nebo naopak děsivá realita? Jsou ženy v kolektivu šílená monstra, nebo mají na tento druh pomsty právo? Camille se čím dál více zaplétá do činnosti kolektivu a dozvídá se pravdu nejen o něm, ale i o sobě. Možná jí však tato pravda nepřinese nic než smrt.

Jedna z letošních jarních novinek z nakladatelství Ocelot je Kolektiv. Psychologický román/thriller, který je sice emočně hodně těžký, zvláštně pro rodiče, ale způsobem, jakým je napsán, vás dostane do kolen. Nečekala jsem, že se do příběhu tak ponořím a už vůbec jsem nečekala ten závěr. Skvělé!

Hlavní hrdinkou celého příběhu Kolektiv je matka, která přišla za tragických událostí o dceru. Její dceru někdo zabil. A ten někdo si dále chodil po světě a co hůř, patřil mezi privilegované a oblíbené. Jenže Cam svou nenávist v první chvíli směřovala přímo k němu, nejednou skončila ve vězení.
Až do chvíle, než k ní přistoupila neznámá žena, podala ji kartičku s jedním jediným slovem a Cam se obrátil život naruby.
Najednou věděla, co je důležité, jak pomstít svou dceru, jak se srovnat s nenávistí, s žalem, jak se stát vyrovnanou ženou. Jenže podaří se ji to? Ve chvíli, když zjistí, čeho se stala součástí, dojde i to nejhorší možné – že ji může čekat smrt…

„Svůj příběh jsem ještě nikomu nevyprávěla. Tedy ne od doby, kdy jsem před pěti lety v úzké sukni stála u soudu jako svědek a musela strpět poškleby obhájce i pohled na vraha mé dcery, jak s andělskou tváří a očima vyvalenýma strachy své plačící matce šeptal, To bude v pohodě. Svůj příběh jsem nikdy nevyprávěla, aniž by mě za něj někdo soudil, a tak jsem si slíbila, že si ho už navždy nechám pro sebe.
Znovu slyším vábný šepot. Stránky přece nejsou soudní síň. Zde nikdo nikoho nesoudí, zde jsou lidi jako já.
Lidi jako my.
Rozhodnu se vložit příspěvek…“

Kolektiv předčil mé očekávání. Ze začátku začalo vyprávění velmi zlehka a opatrně, což se podstatně měnilo s přibývajícím počtem přečtených stránek. A od poloviny už to bylo temné, drsné, napínavé čtení, které mi nedalo spát. Musela jsem knihu dočíst, nemohla ji odložit, protože mne opravdu zajímalo, jak to všechno dopadne. Takže za námět a příběh má autorka ode mne velké plus. A za ten konec – mega obrovské plus.

To, za co autorka dostane druhé plus, tak je smysl pro empatii. Dokázala v každých chvílích správně zacílit na pocity čtenáře – tedy mne. Bylo mi všech líto, pak zase nebylo, nadávala jsem, jindy jsem jen protáčela oči. Po celou dobu, kdy jsem tento příběh četla, odmítala jsem si představit, jak bych se zachovala já, kdybych přišla o dceru. A protože jednu malou, skoro roční mám, a k tomu sedmiletého syna, jsem si jistá, že bych se mstila, dokud bych dýchala, takže Cam je skvělou hrdinkou!

Pokud hledáte skvělý psychothriller, tak Kolektiv vám můžu jedině doporučit. Nečekejte žádnou ženu, která sedí v koutě a fouká si rány, ale někoho, kdo se rozhodl jít pomstě naproti, i když to nemusí být košér, legální, přesto se do všeho vrhá po hlavě. Tohle se autorce povedlo. A já dávám plný počet, jak jinak… 🙂

Za recenzní výtisk děkuji obchodu Megaknihy.cz, kde si knihu Kolektiv můžete zakoupit.