Účetní z Osvětimi – Reiner Engelmann

Autor: Reiner Engelmann
Počet stran: 200

„K tomu, abychom zabránili opakování hrůz, které se děly lidem v období holokaustu, nestačí uchovat v paměti vzpomínky na nevýslovné utrpení. Potřebujeme i odvahu bránit se každému projevu nelidskosti. A potřebujeme naději, že soucit a láska k bližnímu jsou silnější než moc a útlak.“ – Gerald Hüther

Oskaru Gröningovi bylo dvacet jedna let, když jako přesvědčený příslušník SS nastoupil do služby v koncentračním táboře Osvětim. Jeho úkolem bylo vést záznamy o zabavených cennostech vězňů. I když Gröning věděl o jejich vraždění, svoji práci v Osvětimi omlouval i sám před sebou tím, že je jen účetní, a že se tedy na zabíjení nepodílí. Až za sedmdesát let ho německý soud v rámci jednoho z posledních velkých osvětimských procesů odsoudil za napomáhání při vraždě 300 000 Židů.
Reiner Engelmann se na základě rozhovorů a soudních protokolů probírá zastávkami na životní cestě Oskara Gröninga a procesem s jeho osobou. Procesem, který měl pro rodiny obětí koncentračního tábora mimořádný význam. Procesem, který na lavici obžalovaných neposadil jen Oskara Gröninga, ale také celou německou soudní justici. Díky tomu vznikla kniha, která nám nedovolí zapomenout na peklo na zemi stvořené člověkem a která každého z nás nutí položit si otázku, v jakém světě chceme žít.

Reiner Engelmann se narodil roku 1952 ve Völkenrothu. Po studiu sociální pedagogiky pracoval ve školství, kde se věnoval zejména podpoře čtenářské gramotnosti, prevenci násilí a vzdělávání v oblasti práv dětí a lidských práv. Pro školní třídy i dospělé pravidelně organizuje studijní cesty do Osvětimi. Je autorem a vydavatelem četných antologií a knih k aktuálním společenským tématům.

V knize Účetní z Osvětimi se nesetkáte s klasickým románem, který vás provede životem jednoho člověka, jež v koncentračním táboře konal jistou povinnost. Nebo vlastně ano, ale je to psáno z autorova pohledu, který dal dohromady informace o Oskaru Gröningovi. O muži, který zastával názor, že Osvětim bylo normální místo, protože byla válka, Německo bylo ve válce a ve válce se umírá.
Je to nejen o Oskarovi Gröningovi, ale také o Évě Fahidi a je to čtení, které stojí na „maličkostech“, na střípcích, na okamžicích, které vám dají poznat nejen některé osoby, ale také tu hrůzu a smrt, která se skrývala ze drátěným plotem a číhala na dobytčí vagony…

Na začátek vám napíšu, že celá kniha se skládá ze tří částí, kdy každá obsahuje velmi krátké kapitoly – jestli se to dá nazvat kapitolou, nechám posoudit vás. Po celou dobu čtení jsem spíše měla pocit, jako bych četla novinové články, jako bych se ocitla naproti Oskarovi Gröningovi a vyptávala se přímo jej na to, co dělal a proč v Osvětimi.
Říká se, že o mrtvých jen dobře, jenže tento pán mě spíše utvrdil v tom, že zlí lidé opravdu existovali, a když se dostali k moci, nic už je nezastavilo.
Na jednu stranu chápu, jeho práce v Osvětimi byla role účetního, který počítal a zapisoval ukradený majetek Židů, jenže byl tam, viděl to a nikoho nelitoval. Přišlo mu to normální. Byl vychováván už otcem ve smyslu ukázněnosti, disciplíny a věrnosti, jenže ono není všechno jen černé a bílé.

Když se autor pustil do vyprávění o tomto pánovi, tušila jsem, že ve mě bude špetka nenávisti, ale čím blíže jsem se dostávala ke konci celé knihy, tím více se má nenávist stupňovala. A nebylo to jen kvůli samotného účetního, ale také za smrt mimina, u kterého on jen pokrčil rameny, bylo to za jeho zbabělost a posléze i za to, jaký směr nabral jeho život po válce, když dalších několik tisíců, ba milionů lidí, jej měli zkažený až do smrti.
Je s podivem, že já jsem druhou světovou válku nezažila, nezažila jsem koncentrační tábor a mám to štěstí, že ani nikdo z mých blízkých, ale i tak se ve mě probouzí nesmírná nenávist a obdivuji všechny přeživší za to, jak dokážou teď žít, s klidem a pokorou, jako silné osobnosti. Obdivuji je ještě více právě díky této knize.

Tobě, Adolfe Hitlere, vůdce a kancléři německé říše, přísahám věrnost a statečnost!
Tobě a nadřízeným, které mi určíš, slibuji poslušnost až ke smrti! K tomu mi dopomáhej Bůh!“

Když se pustíte do čtení knihy Účetní z Osvětimi, určitě nebudete očekávat lehké čtení, ale spíše silný zážitek. Tady to není o příběhu jako takovém, zde se totiž autor snažil napsat životopis Oskara Gröninga, tak jak se jej dozvěděl z jeho rozhovorů, výstupů v televizi a i soudních líčeních. Při tomto čtení jsem spíše byla zvědavá, jestli se dozvím, co stoupence Hitlera hnalo za tím, aby byli takoví nenávistní, aby se chovali jako monstra. A bohužel, nemám žádnou jinou odpověď, než že je to výchovou a zaslepeností.

Na téma holokaustu jsem přečetla už docela dost knih, ale vždy to byly příběhy přeživších nebo o přeživších, kteří si prošli peklem na zemi. Poprvé se mi dostala do ruky kniha, která vypráví něco z pohledu SS příslušníka, a rozhodně na něj nepěje žádné ódy. Jsou to faktické údaje, které vypověděl sám Gröning a to více ještě smutnější a zarážející to všechno je. A nejvíc zle mi je z toho, jak se sám sebe snažil hájit.

Účetní z Osvětimi není jen o účetním, ale také se v druhé části knížky seznámíte s paní Évou Fahidi, která byla vězeňkyní v Osvětimi. Dozvíte se, co předcházelo nejen jejímu transportu, ale také jak to vypadalo potom. A na konci knihy se ocitnete, díky autorovi, v soudní síni, kde je Oskar Gröning souzen za účast na smrti více jak 300 000 lidí, jak vypovídali svědci, jak se dokonce obraceli na něj a co mu říkali. Ti lidé nebyli zlí, nechtěli pomstu, ale překvapí vás, s jakou jistotou dokázali zabodnout, pouhými slovy, nůž přímo do zad a přitom mluvit jen pravdu, kterou si mnoho těchto SS příslušníků nikdy nepřipustilo.

Pokud vás tento typ literatury zajímá, určitě se knihu přečtěte. Je to opět bráno z jiného pohledu, pro mne velmi netradičního, objevíte v knize i několik fotek a věřte mi, dostanete takové informace, které se k vám ještě nedostaly. Protože, i když si načtete plno knih od těch, jež přežili Osvětim nebo jiný koncentrační tábor, nedokážou vám popsat to, co cítí a zažívá přímo někdo, kdo je zodpovědný za jejich život.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri, kde si knihu Účetní z Osvětimi můžete zakoupit.