Červená je přece fajn – Lucia Zamolo

Autor: Lucia Zamolo
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 96

„Všichni lidé vytvářejí příliš mnoho krve. Muž je ovšem schopný přetvořit přebytečnou krev v semeno.“

Všichni vědí, co je menstruace. Každý měsíc ztratí žena trochu krve – asi tak obsah jednoho šálku espressa. Díky tomu se můžou rodit děti. A někdy při ní bolí břicho nebo panuje blbá nálada. Ale pssst, mluvit o tom je přece trapný a nechutný! Anebo ne? Mladá spisovatelka a výtvarnice nakreslila o menstruaci vtipnou knížku, ze které se dozvíte, jaké nesmysly se dříve o menstruaci povídaly, proč byly ženy považovány za špinavé, i co přesně se v tuhle dobu s tělem děje. Kniha je plná odzbrojujícího humoru a vtipných obrázků a je vhodná pro holky stejně jako pro kluky.

Červená je přece fajn nese podtitul Neuvěřitelné mýty a fakta o menstruaci, a díky tomu tedy už víte, komu je určena. Ovšem nemyslete si, že je to čtení jen pro holky, myslím si, že mnozí kluci – puberťáci, by do ní měli aspoň nakouknout, aby si buď přestali dělat srandu z dívek nebo měli osvětu i oni a nemysleli si, že to, co se dívce a ženě děje jednou za měsíc, je něco špatného – špinavého.

V této knize nenajdete žádný souvislý příběh, ale pouze útržkovité informace, za to se autorka do nich ale pustila od historických mýtů, až po současnost, po funkčnost ženských orgánů a všechno důležité, co je s menstruací spojeno.
Musím uznat, že se mi líbí, jakým způsobem se s tím popasovala, také obdivuji to, že si vše sama ilustrovala. Za tohle všechno klobouk dolů – hlavně za to, že se konečně někdo rozhodl napsat o menstruaci knihu, která bude vtipná, která bude osvětou pro všechny mladé dívky, jež na svůj den, kdy se mají „stát ženou“ čekají.

„Pokud mladá dívka začne menstruovat a její krev nemůže zvolna odtékat, obrátí se směrem k srdci a pobřišnici a přivodí duševní symptomy, jako jsou úzkostné stavy, delirium, či dokonce sebevražedné myšlenky. Bývá léčivé, jsou-li takové dívky co nejdříve provdány.“

Je velká škoda, že kniha Červená je přece fajn nebyla v době, kdy to bylo aktuální pro mě. Myslím, že bych si ušetřila spoustu rozpaků s mamkou na toto téma, protože přeci jen byla vychovávána v tom duchu, že menstruace je tabu, že je to věc o které se nemluví a i přesto, že to byla více moje kamarádka než mamka, stejně určité rozpaky nastaly. Jsem přesvědčená, že kdyby tato kniha byla tehdy, bylo by všechno jednodušší.

V dnešní době, všech možných technologií, internetu a časného dospívání dětí, mám za to, že tohle téma už není tak tabuizováno, ale přesto se najdou lidé, kteří to do dneška neřeší, nebo spíše o tom nemluví – takové to veřejné tajemství.
Červená je prostě fajn může být i skvělým pomocníkem třeba pro tatínky – samoživitele, kterým žena chybí, jež by poučila jeho dceru. Věřím, že mnoho takových otců ocení tuto novinku na českém knižním trhu.

Je pravdou, že kniha mi osobně nic nepřinesla, přece jenom jsem už matkou a tak nějak za zenitem, co se tohoto tématu týká, ale i tak jsem ráda, že jsem se do ní mohla podívat a přesvědčit se na vlastní oči, že je opravdu napsána vtipně, záživně, se všemi důležitými údaji a fakty, a velmi ráda ji doporučím všem, kteří máte ve svém okolí mladou dívku, pro kterou je to aktuální téma.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart, kde si knihu Červená je přece fajn můžete zakoupit.