Letní sázka – Emily Henry

Autor: Emily Henry

„Přetlačovaná pohledy se táhla neúměrně dlouho, aniž by oční kontakt kdokoliv z nás přerušil. Jeho oči se zdály skoro úplně černé, a jen když v nich na chvíli zablýskl odraz plátna, jako by se v nich na chvíli rozsvítili plamínky a a pak zase pohasly.
     Někde hluboko v mé mysli na mě můj instinkt křičel TAKHLE SE DÍVÁ LOVEC, ale příroda zjevně měla důvod, proč se lovci dívají přesně takhle. Kvůli tomu, aby takoví hloupí králíčci jako já neměli šanci uniknout.“

Augustus Everett je uznávaný autor klasických románů. January Andrewsová píše romantické příběhy. Zatímco její příběhy končí happy endem, jeho knihy vrcholí tragickou smrtí nebo deziluzí všech hrdinů. Pro January byla rodina vždycky oporou, Gusovo dětství nebylo zrovna procházkou růžovým sadem. Jsou jako noc a den (nebo jako leden a srpen). Jenže jsou skutečně všechny věci v životě tak, jak se jeví na první pohled?
January přijíždí do nově zděděného domu na břehu Michiganského jezera v ne úplně dobrém rozpoložení: tíží ji otcova smrt a tajemství, které se po jeho smrti dozvěděla. Navíc se jejím novým sousedem stane právě Gus, bývalý spolužák z vysoké školy, s nímž celé roky studia soupeřila. Rychle ale zjistí, že toho mají společného mnohem víc než jen zážitek z dávného kolejního večírku. Například to, že oba shodně trpí neschopností dopsat svou knihu.
A tak spolu tihle dva jednoho pošmourného večera trochu nečekaně uzavřou sázku, která je má vyvést z autorské krize: Augustus stráví celé léto psaním o něčem se šťastným koncem a January se pokusí napsat velký americký román. Ona ho pro inspiraci bere na výlety do míst, k nimž patří pořádná dávka romantiky, zatímco on s ní objíždí přeživší pamětníky sebevražedného kultu (co jiného by se od něj taky dalo čekat?). Plán je, že oba svou knihu dokončí a nikdo se do nikoho nezamiluje. Vážně.

Letní sázka je příběh protkán skutečnými starostmi a situacemi s romantickými představami o šťastném životě se stejným koncem. Velmi čtivě napsaná kniha plná emocí, které vznikají na základě prožívání životních situací, které ne vždy dokážeme ovlivnit, ale musíme je prožít a nějak se s nimi poprat a vyřešit je.

Hlavní hrdinkou příběhu Letní sázka je January, která dostala své jméno podle oblíbené písně jejího otce. Muže, který pro ni byl dokonalý člověk, který nedělá žádné chyby, i když jim život do cesty postaví rakovinu. Její matka ji prožije dvakrát a všichni tři z toho vždy vyjdou silnější a semknutější. Neexistuje nic jiného než šťastné konce a tak January píše romantické knížky, kde je vše dokonalé. Její svět totiž dokonalý byl, dokud její otec nezemře. Vše se zhroutí jako domeček z karet. I celá osobnost January, kterou do teď byla. Najednou je tady nová January, která zažívá i špatné věci. Zklamání, podvod, lži a neutuchající pocit, že život je na nic. Když lidé kolem ni tuhle její verzi uvidí, začnou odcházet, takže kromě ukončeného vztahu, ztráty několika přátel, zamrzne i její vztah s matkou. Dostane blok a její účet se blíží nule, takže využije jedinou možnost kterou má a nastěhuje se do domu, který vlastnil její otec, o kterém se dozvídá až na pohřbu. Pomalu odhaluje celé jeho tajemství a mezitím i svůj osud, který se zhmotní na verandě vedlejšího domu.

Když je vaše dětství v odstínech šedi, tak se většinou stává, že se to s vámi táhne i zbytek života, dokud se s tím sami nevyrovnáte. I když Augustus Everett dělá, co může, aby žil normální život, jeho knihy odráží jeho zmatek. Když hledá odpovědi pro své témata knih, hledá vlastně odpovědi na to, proč byl jeho život takový jaký byl. Díky tomu se nedokáže oprostit od názoru, že šťastné konce neexistují a taky to své kolegyni, spisovatelce, dává jasně na srozuměnou. Přesto ji závidí to slunce, které z ní sálá a to, že se dokáže ke každému chovat hezky, ať prožívá jakkoli těžkou situaci. Jejich Letní sázka je pro něj druhá šance na šťastný konec, ale výsledek závisí na tom, zda uvěří, že si to zaslouží a pustí si tuhle šanci pod kůži.

„V knížkách jsem vždycky měla pocit, že šťastné konce znamenají nový začátek, ale teď tomu tak nebylo. Můj šťastný konec byl vlastně utkán z mnoha okamžiků, kdy jsem byla šťastná právě teď, jen v jednu určitou chvíli, a tyhle okamžiky se začaly odvíjet ne před rokem, ale už před třiceti lety. Těch šťastných okamžiků už bylo tolik, že dnešek nebyl ani prvním, ani posledním z nich.
Byl to prostě další krásný den. Perfektní den. Plný štěstí právě teď, tak hluboce a úplně, že jsem věděla (nebo spíš věřila), že se budoucnosti obávat nemusím.“

Příběh Letní sázka je o dvou spisovatelích odlišných žánrů, kteří narazí na své ego a důstojnost. U Guse možná i na dávnou touhu. A díky tomu vznikne vtipný, napínavý, romantický a lehce vzrušující děj, který vás vtáhne do sebe a vyplivne až na poslední straně. Gus je prostě pohodovej týpek, který nevyzařuje žádné tajemno, jen vypadá uzavřený. Ale tichá voda břehy mele a to, co January zjistí, ji velmi překvapí, ale zároveň ujistí, že život je mnohem hezčí opravdový než vytvořený. Nejde totiž o šťastné konce, ale o šťastné okamžiky a čím více jich je, tím šťastnější život můžete mít.

Tato kniha je mou prvotinou od této autorky a její styl psaní mi sedl. Žádné zbytečné točky a zatáčky, motanice jasné a napínavé a dějová linka srozumitelná. Letní sázka se čte sama a já jsem moc ráda, že jsem dostala šanci si ji přečíst a podělit se o to s vámi. Kromě hezkého příběhu se dozvíte i něco málo o této profesi. O tom, jak vlastně vznikají knihy. Že si člověk prostě jen nesedne a nepíše, že to chce dlouhou přípravu a spoustu dohledávání i během samotného psaní.

Moji milí románový čtenáři, přichází další kniha, která vás pobaví a zpříjemní vám volnou chvíli. Letní sázka vás předčasně zavede do teplých dnů, na které se už určitě všichni těšíme, a ukáže nám, že každá lapálie, která se nám v životě stane, nás nějak formuje a ukazuje nám cestu dál. Vše se dá zvládnout a je třeba hledat řešení. Ne vždy je to jednoduchá cesta, i January někdy vypadá, že některé věci vzdá, ale i když je to jen románová postava, je dobrou předlohou pro nás. A postava Guse vám ukáže, že myšlení bez špetky pozitivní stránky vám nepřinese perfektní dny, na které pak můžete vzpomínat. Přeji příjemné čtení a hezký zážitek.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Letní sázka můžete zakoupit.