Nebezpečné známosti – Choderlos de Laclos

Autor: Choderlos de Laclos
Nakladatelství: Leda
Počet stran: 454

„Až si přečtete oba přiložené dopisy, má krásná přítelkyně, uvidíte, jak dobře jsem se zhostil Vašich úkolů. Ačkoliv oba dopisy nesou dnešní datum, oba byly napsány včera, u mne a přede mnou: dopis té maličké obsahuje vše, co jsme chtěli. Člověk se musí sklonit před Vaší schopností vidět dopředu, jestliže ji měříme úspěchem Vašich tahů.“

Slavný román Nebezpečné známosti francouzského spisovatele Choderlose de Laclose (1741-1803) už víc než dvě století strhuje čtenáře příběhem rafinovaně předstírané lásky, jež je pouze vypočítavou a krutou hrou. Dva hlavní aktéři, markýza de Merteuil a vikomt de Valmont rozdmýchávají milostné city svých obětí, které ze msty nebo pro zábavu vtahují do svých nemilosrdných hrátek. Kořením příběhu jsou jejich neuvěřitelně vykalkulované spletité strategie, aristokratický cynismus, ale i velmi ttrefná analýza matoucích citů, které nakonec zničí i oba konspirátory lásky.
Jeden z nejčtenějších světových románů stále láká k filmovému zpracování. Po Vadimově adaptaci s Jeanne Moreau a Gérardem Philipem natočil Miloš Forman film Valmont, mírně komediální interpretaci s Annette Bening a Colinem Firthem v hlavních rolích. Snad netřeba dodávat, že se film setkal s obrovským úspěchem.

Pierre Ambroise Francois Choderlos de Laclos se narodil roku 1741 v Amiensu. Roku 1760 vstoupil do královského dělostřeleckého učiliště, o dva roky později se stal důstojníkem. Po služebním žebříčku postupoval jen pomalu, jako nemajetný důstojník střídal nejrůznější posádky a přitom nahlížel do života majetných druhů, jejichž kariéra nebyla tak obtížná. Koncem sedmdesátých let začal promýšlet své Nebezpečné známosti, obraz šlechtických mravů na sklonku absolutismu, jejichž vydání roku 1782 jej rázem proslavilo.
Povzbuzen obrovským úspěchem pokračoval Choderlos de Laclos ve své literární činnosti spisem Úvahy o vlivu Vaubanova génia, v němž přinesl nejen oslavný, ale i kritický pohled na maršála Vaubana, slavnou postavu francouzského vojenství.
Kniha mu vynesla nepřízeň ministerstva války a odsun do provinční posádky v Toulu. Šanci mu dala až Francouzská revoluce, neboť roku 1791 se stal vojenským komisařem a jeho organizační opatření přispěla k vítězství francouzské revoluční armády v bitvě u Valmy.
Roku 1793 byl však zatčen a třináct měsíců vězněn. Po návratu z vězení se opakovaně a bezvýsledně snažil, aby byl znovu přijat do armády. Neúspěšně se snažil získat diplomatické místo a podílel se i na marných pokusech o založení nové banky. Až Napoleon ho v r. 1800 jmenoval generálem dělostřelectva a vyslal ho do Itálie, kde Choderlos de Laclos při obléhání italského Tarentu v roce 1803 zemřel.

Už od mládí miluji film Velmi nebezpečné známosti v hlavní roli s Ryanem Phillippem a Reese Witherspoon. To, co teď napíšu, zní pro mne samotnou hrůzostrašně, ale… Poprvé jsem film viděla před sedmnácti lety (ach bože!), a od té doby na něj nedám dopustit. Do dnešního dne znám některé repliky z filmu nazpaměť. Když jsem dostala možnost si přečíst knihu Nebezpečné známosti, která byla inspirací pro tento film, musela jsem si ji přečíst. Je to srdeční záležitost, a tou se pro mne stala i kniha samotná.

Kniha Nebezpečné známosti je napsána formou dopisů, které si hlavní postavy mezi sebou posílají. Před samotným příběhem je předmluva vydavatele, ale co je ještě zajímavější, tak upozornění pro čtenáře. Na pár stránkách se dozvíte všechno. Jak tato kniha vznikla, proč a z čeho, jak se při jejím psaní postupovalo. V jednu chvíli je napsáno, že pokud mi to stačilo, můžu přestat číst a vrhnout se na samotný začátek příběhu. Bylo to osvěžující a také zajímavé.

I když je tato kniha vydána dvě staletí zpátky, pořád má svým čtenářům co nabídnout. Ač není zrovna snadná ke čtení, i toto nové vydání vám nebude úplně odsýpat, tak svým dějem přesahuje dobu až do dnešních dní. Intriky, přetvářky, předstírání – to vše je nám dnes důvěrně známé, ať už ve vztazích nebo mezi přáteli, a tady to není jinak.

„Teprve dnes jsem, madam, předala panu de Valmont dopis, kterým jste mě ráčila poctít. Ponechala jsem si ho čtyři dny navzdory hrůze, která mě často přepadala, že by ho někdo mohl najít, ale pečlivě jsem ho schovávala; a když na mě šel stesk, zamkla jsem se a četla si ho.“

Další výhodou knihy Nebezpečné známosti je, jak už jsem zmiňovala na začátku, forma jejího napsání. V podobě různě dlouhých dopisů, které si mezi sebou hlavní postavy posílají, si přijdou na své čtenáři, kteří mají rádi krátké kapitoly. Je pravdou, že je vše psáno „starším“ jazykem, který nebude všem čtenářům úplně blízký, ale přesto věřte, že pokud tohle překonáte, dostanete za to odměnu v podobě úžasného, krutého, vášnivého románu, jež se vám vryje do srdce.

Ač v recenzích málokdy zmiňuji obálku a samotné zpracování knihy, tady se trochu odchýlím od stereotypu. Nejen, že obálka je nádherná, prvky růže dokonce pod vaším dotykem budou působit plasticky, ale také font písma, předsádka knihy, všechno působí souměrně, navíc tak nějak romanticky a lákavě. Tato kniha je nejen svým příběhem, ale také grafickým zpracováním hotový skvost, který by neměl chybět v knihovně žádné ženě.

V této chvíli jsem zaujatý čtenář, ale stojím si za svým názorem, že Nebezpečné známosti je (hned po Janě Eyrové) důležitým literárním mezníkem a myslím si, že každá čtenářka by si tento příběh měla prožít. Neříkám zažít – to už bychom byli jinde. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Leda, kde si knihu Nebezpečné známosti můžete zakoupit.

Jedna odpověď na “Nebezpečné známosti – Choderlos de Laclos”

1. Taky jsem mela v planu to precist, dokonce me Leda oslovila kvuli spolupraci, tak jsem jim napsala prave o toto a uz se neozvali… Skoda. Kazdopedne to mám na seznamu a chci si precist… 🙂