Byli jsme mladí a stateční – Hazel Gaynorová

Autor: Hazel Gaynorová

„Člověk si to nikdy neuvědomuje, má drahá. myslíme si, že lidé budou kolem nás navěky, že máme celý život na to, abychom jim řekli, že je máme rádi, nebo že je nemůžeme ani vidět, a pak… puf! Zmizí a už je zatraceně pozdě jim vůbec něco říct.“

Děti v internátní škole ve Čchü-fu stejně jako každý rok nedočkavě vyhlížely Vánoce. Většina z nich se na prázdniny rozjela za svými rodiči, kteří pracovali jako diplomaté a misionáři po celé Číně. Psal se však rok 1941 a kvůli nejisté situaci některé z nich odjet nemohly. Učitelé jejich volný čas vyplnili sportem, soutěžením a získáváním skautských odznaků.
A pak do školy vstoupila válka v podobě japonských vojáků. Učitelé se s dětmi museli vydat na dlouhý pěší pochod do internačního tábora, kde vládla krutost a přísné tresty. Jak mají nahradit rodiče více než stovce dětí? Jak je udržet živé a zdravé, když nemají dost jídla, oblečení ani léků?

Hodně dlouho jsem přemýšlela, jak začít psát recenzi na knihu Byli jsme mladí a stateční. Protože to, co jsem se dozvěděla v příběhu, jsem nepředpokládala. Neměla jsem ani tušení, ani kousek povědomí o tom, že by se někde něco takového mohlo dít a zvlášť dětem prominentů a vysoce postavených hodnostářů či misionářů. Tento příběh pro mne byl poučným od začátku až do konce a proč? To už se dozvíte níže.

V příběhu jsou důležitá hlavně dvě ženská jména, které se také střídají ve vyprávění a tím jsou, Nancy a Elspeth. Nancy je mladá dívka, kterou právě Elspeth dostane na starost jako její učitelka. Nancy je 8 let a ani jednu by nenapadlo, že jejich cesty budou trvat déle, než byly obě připraveny.
Byli jsme mladí a stateční je román, který vypráví děti osudy dětí a jejich vychovatelů za druhé světové války v Číně. I tam docházelo k útlakům a přiznám se, že jsem vůbec neměla ani tušení, že koncentrační tábory byly i jinde a přístup dozorců a velitelů byl velmi podobný k těm koncentračním táborům, o kterých se píše a které známe „velmi dobře“.

„Vždycky se dívej kupředu, Nancy, nikdy se neohlížej zpátky. Měj oči upnuté k obzoru. Tak je to správné.“

Byli jsme mladí a stateční je román založen na skutečných událostech, popisující situaci za druhé světové války v Číně, které se konkrétně týkaly děti a jejich učitelů. Dětí, které byly zanechány ve škole v Číně, kde jejich rodiče, jež vykonávaly misijní služby nebo byli velvyslanci či vysoce postavení političtí činitelé je byli „nuceni“ zanechat, ale i proto, aby jim zajistili dobré studium.
Díky určitým okamžikům se autorce povedlo napsat dojemný, emoční román, plný také napjatých a vyhrocených situací. Ovšem našlo se i pár momentů, které měly podtón romantických chvilek a autorka na konci udělala vše pro to, aby čtenáři končili čtení s úsměvem na rtech, ač nešlo o nejšťastnější okamžiky hlavních hrdinů.

Ideální kniha pro čtenáře, kteří vyhledávají historické romány založeny na skutečných událostech. Ale také pro všechny, kteří chtějí číst o hrůzných životních osudech, které jsou ovšem lehce vedeny autorem k tomu, aby došly svého naplnění a nezanechaly ve svých čtenářích smutek a depresi. Byli jsme mladí a stateční je totiž vyprávěním, které svým čtenářům předá spoustu síly, odvahy a naděje v lepší časy i na těch nejhorších místech.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Byli jsme mladí a stateční můžete zakoupit.