Dudáci, draci a kouzelné víly – Liba Švrčinová-Cunnings

Autor: Liba Švrčinová
Nakladatelství: Epocha
Počet stran: 444

„Skotské korunovační klenoty, takzvané Honours of Scotland, meč, koruna a žezlo, měly neméně pohnutou minulost. Byly znovuobjeveny na hradě v roce 1818 a jsou to nejstarší korunovační klenoty v celé Británii. Otevření místnosti, opevněné a zapečetěné od roku 1707, byl přítomný i spisovatel Sir Walter Scott, který se se svými historickými romány hodně zasloužil o oživení zájmu o minulost.“

Barvité putování Irskem, Skotskem a Walesem.
Irské rčení praví, že jediný způsob, jak zachovat příběh, je předat ho dál. Zkušená autorka i cestovatelka Liba Švrčinová-Cunnings si toho je dobře vědoma, a tak se díky ní čtenáři seznámí s řadou legend a příběhů spojených s dávnou historií britských ostrovů, ožívajících a doprovázejících poutníky při výpravách po keltských stezkách napříč Irskem, Walesem a Skotskem. V knize nechybí již tradiční mapy jednotlivých treků ani spousta zajímavostí pro čtenáře i dobrodruhy chystající se poznat svět na vlastní kůži.

Dudáci, draci a kouzelné víly není obyčejným cestopisem. Díky autorčinu citu pro vyprávění a popisování míst se z této knihy stává něco víc – je to opravdu příběh, díky kterému se ovšem ocitnete na místech, o kterých možná (zatím) jen sníte a když se začtete, naprosto se propadnete z reality pryč, do míst, které jsou opředeny tajemstvím, magií a příběhy, jenž vám vezmou dech.

Neočekávejte žádný zdlouhavý úvod, autorka jde přímo k věci a jen tak „mezi řečí“ čtenáře seznámí s historií míst, kde se ocitne. Je až neskutečné, co všechno pochytila, co vše dokázala do knihy zařadit. Počínaje historickými fakty a konče různými bájemi, nejen o vzniku míst, ale také třeba o povaze lidí, kteří ty končiny obývali někdy v hluboké minulosti.

V knize Dudáci, draci a kouzelné víly je co stránka, to zajímavá informace. Nemůže se stát, že byste se, byť na jednu minutu, nudili. Vše je navíc doplněno spoustou fotografií a různých map, takže věřím, že budete mít o zábavu postaráno.
Já se od čtení nemohla odtrhnout. A ve chvíli, kdy jsem se, společně s autorkou, ocitla na místech jako je souostroví Orkneje, ostrovy Lewis a harris nebo hrad Stirling, nejen, že jsem hltala každé slovo, probudila se ve mě také veliká závist – jak já bych tam chtěla taky! 🙂

„V půli cesty zastavujeme u sousoší The Kelpies. Kelpie je bájná bytost, nádherný kůň. Slovo je odvozené z gaelského slova colpach, hříbě. Nejsou to ale stvoření úplně nevinná. Jestli se na koni na hřbet usadí dítě, už nemůže dolů a kůň se s ním vydá do hlubin a sežere ho. Někdy se prudce vynoří z vody a udělá vlnu, která zase člověka smete z břehu do vody. Někdy se zjeví jako chlupaté stvoření, které člověka rozdrtí, a někdy se zjeví jako mladá žena, která láká do vody.“

Kniha je psána z autorčina pohledu, myslím tím to, že když někde vyjde, nebo si dá kafe, tak se o tom dozvíte. Když se dozví nějaký recept, dozvíte se jej taky, protože vás o něj přece nemůže ochudit, a napíše ho.
Dudáci, draci a kouzelné víly není jen cestopis, je to i deník, po stopách samotné autorky, která odjela prozkoumat Irsko, Skotsko a Wales.
Navštívila ty nejzajímavější místa, které se v těchto zemích dají prozkoumat, napsala pro své čtenáře spoustu barvitých bájí a pověstí, které se k těmto místům vztahují.

Troufám si tvrdit, že tohle čtení není jen pro milovníky cestopisu, ale také pro čtenáře holdující historii, nebo těm, kteří mají rádi Irsko, Skotsko a Wales, či to může sloužit jako pomůcka a případně také průvodce pro ty, kteří do těchto zemí hodlají vyrazit v nejbližší době.
Já po tomto čtení sáhla čistě z důvodu mé touhy jet na ty místa, o kterých se zde hovoří, ale teď už vím, že tohle není poslední autorčino dílo, které držím v ruce. Věřím, že po přečtení této knihy se ke mě přidají i mnozí z vás a budete se mnou souhlasit, že autorka si čtenářskou pozornost rozhodně zaslouží.

Knihu vydalo nakladatelství Epocha, kde si ji můžete zakoupit – Dudáci, draci a kouzelné víly.