Hacienda – Isabel Canas

Autor: Isabel Canas
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 336

„Tělo teď leželo u paty schodiště. Pohnulo se. Ono se hýbalo. Zvedlo jednu paži – zpola kost, zpola hnijící maso – a chytlo se prvního sloupku zábradlí. Vtáhlo se o jeden schod, zvedlo hlavu a zašklebilo se na mě.
Byla to lebka; stejně jako na paži i na ní ulpívaly cáry masa a rozcuchané vlasy byly na temeni slepené zčernalou krví. Obracela ke mně prázdné oční důlky bez víček.
Mrkla jsem a postava zmizela.“

Napínavý román o strašidelném panství uprostřed agávových polí 20. léta 19. století. V Mexiku končí válka za nezávislost na Španělsku a z císařství se stává republika. Otce mladé Beatriz během povstání popravili a její rodný dům vypálili. Když ji pak pohledný don Rodolfo Solórzano požádá o ruku, Beatriz se rozhodne, že nebude naslouchat zvěstem o náhlém úmrtí jeho první manželky, a nabídku přijme. Hacienda San Isidro ovšem není bezpečným útočištěm, jaké si představovala.
Po Rodolfově odjezdu za prací si Beatriz v pustém domě začne připadat jako v děsivém snu. Nemůže spát. Ruší ji podivné zvuky a živé obrazy. Cítí, že ji na každém kroku něco pronásleduje. Manželova sestra Juana se jejím obavám vysmívá. Proč ale sama odmítá v noci vstoupit do domu? Proč kuchařka zapaluje kopálové kadidlo? A jak skutečně zemřela první doňa Solórzano? Beatriz ví s jistotou jen jedno – s haciendou je něco v nepořádku.
S žádostí o pomoc se obrátí na mladého kněze Andrése, kterému jeho domorodá babička předala užitečné schopnosti. Budou však stačit na to, aby Beatriz, která ho nebezpečně přitahuje, ochránil a porazil temné síly, které haciendu zcela ovládly?

Hacienda mi padla do noty, jako už dlouho žádná jiná kniha. Netušila jsem, co mám od gotického románu o lásce čekat, ale to, že dostanu thriller, horor, vyprávění o strašidelném domě, který dokonale zastíní Darcy Coates a její domy, tak to bych netušila… A jsem nadšená, opravdu.

Jsem nadšená téměř vším. Tady u Haciendy je přesně vidět, proč ráda zkouším číst autory neznámé, s národností tak málo „rozkřiknutou“ v literárním světě, protože se dostanu do míst, kde jsem opravdu nikdy prostřednictvím románu nebyla.
Tentokráte se totiž ocitám v Mexiku, po válce za nezávislost, mezi poli agáve, které se používá pro přípravu alkoholického nápoje, který je zdrojem příjmů Solórzanů. A Rodolfo Solórzan je ten, který dovede Beatriz do jeho domu. Domu jeho předků. Jenže ten dům má vlastní život, vlastní vůli a když se rozhodne, že někoho ve svých zdech nechce, dokáže ho doslova vypudit – nebo zabít. Jak se Beatriz srovná s bydlením v domě, který dýchá vlastní vzduch? Jak dokáže vzdorovat nenávisti, která na ní útočí ze všech koutů a všech místností? Je to vůbec možné? A hlavně, proč je dům takový, proč je prosycen nenávistí a zlem? Až s pomocí padra Andrése se možná dozví, jak porazit temné síly a nejen ty…

„Vzala jsem do náruče hromadu čistého povlečení a vydala se s ním do ložnice. Prošla jsem dveřmi, zahnula za roh a strnula.
Bílé povlečení a matrace byly rozervané na cáry. Rozřezané jakoby stovkami ostrých nožů, zuřivě rozbodané jakoby pomocí bajonetů. Po dřevěném čele postele se táhly dlouhé šrámy; polštáře byly rozřezané na kusy a peří, jímž bývaly vycpané, se poklidně vznášelo ve vzduchu, bez ohledu na masakr, kterému přihlíželo.“

Kniha Hacienda pro mne byla zajímavá ze všech úhlů, ze kterých se na ni podíváte. Ať už hrdiny, tak prostředím, dobou, kdy se děj odehrává. Nejen, že jsem tak trochu pochytila něco nového, neotřelého a něco se dozvěděla o tom, jak to v Mexiku, zemi tak vzdálené pro mě, vypadalo kdysi, ale také jsem obdivovala autorčin um navodit tu správnou, strašidelnou, temnou náladu. Když přicházela do údolí bouřka, doslova jsem to jiskření cítila na vlastní kůži. Nemůžu celému příběhu a ani nechci, nic vytknout.

Věřím, že Hacienda nebude úplně pro všechny, protože tam ta „romantická“ linka není skoro vůbec, objevují se trochu politické názory tehdejší doby, inkvizice, náboženství, čarodějnictví, ale při čtení se to očekává, protože to není prvoplánový thriller z dnešní doby, ale hororový thriller s mystickými – nadpozemskými prvky z minulosti, kdy opravdu tato „odvětví“ vévodila postavení obyvatel v zemi.

Za mě velké doporučení, budete se bát nejen domu samotného, budete soucítit s některými hrdiny a hlavně, budete mít pocit, že čtete fakt něco, co tu ještě nebylo. Hacienda předčila má očekávání a jsem ráda, že jsem měla možnost si ji přečíst. Ideální čtení na chladné zimní večery.

Za recenzní výtisk děkuji portálu Dobré knihy cz, kde si knihu Hacienda můžete zakoupit.