Není úniku – Yrsa Sigurdardóttir

Autor: Yrsa Sigurdardóttir
Počet stran: 416

„Rolety ve velké obytné místnosti zůstaly stažené. Sóldís se vyhýbala pohledu tím směrem a pro jistotu se k prosklené stěně otočila zády. Nechtěla si připomínat stín postavy, který venku zahlédla, ale to ji jen utvrdilo v přesvědčení, že by ven raději viděla, než neviděla. Její představivost dokázala vykouzlit mnohem děsivější obrazy než ten, který se jí před očima objevil předešlého večera.“

Studentka pedagogiky Sóldís potřebuje po rozchodu rychle najít nové bydlení a práci, a tak s nadšením přijme místo soukromé učitelky dcer bohatého páru obývajícího luxusní sídlo v odlehlém, zapadlém koutě západoislandského venkova. Zaměstnavatelé na ni sice působí poněkud zneklidňujícím dojmem a život na osamělém místě v ní postupně začíná vzbuzovat neblahé předtuchy, ona se však rozhodne zatnout zuby a své obavy překonat. Bude to správný krok?
Policejní vyšetřovatel Týr se po letech vrací ze Švédska na rodný Island, protože v přelomové životní situaci touží po novém začátku. Záhy po nástupu do kriminalistického týmu v Reykjavíku se musí zapojit do pátrání po pachateli zločinu, jaký si v poklidné ostrovní zemi nedovedl představit ani v nejhorších snech – brutální čtyřnásobné vraždy. Jeho spánek však nakonec budou narušovat ještě hrozivější noční můry než obraz vyhaslých očí čtyř nevinných obětí.

Opět a zase a stále dokola. Yrsa Sigurdardóttir je královnou islandské krimi právem. Opět další dokonalý její počin, Není úniku, který je naprostá bomba. Zhltla jsem ji během dvou večerů, byla napnutá jako kšandy, užívala si každou stránku příběhu a na konci jsem zjistila, že do dalšího dílu nevydržím čekat! 🙂 Ovšem budu muset, jako všichni ostatní, že jo… 🙂

Není úniku je prvním dílem nové série a můžu vám slíbit, že tohle číst chcete. Příběh z islandské samoty, kde nikde nemáte signál, pouze se soukromým připojením, další sousedé minimálně dva a půl kilometrů daleko, všude jen sníh, led, vichřice a pak také někdo, kdo si vyhlédl jednu rodinu, kterou chce doslova psychicky zničit. Jenže kdo to je? Kdo může dělat to, co se děje, kdo děsí všechny obyvatele jedné, supermoderní farmy?

„Asi si vanu spojoval s teplem, i když to samozřejmě nikdy nedokážeme s jistotou potvrdit. Prostě pomyslel na horkou koupel. Navíc známe případy, kdy lidé před umrznutím vyhledali nějakou prohlubeň nebo jiné stísněné místo. Jako by cítili potřebu se schovat.“

Hned ze začátku na sebe prásknu, že jsem se zatetelila radostí, když se v příběhu objevil Huldar. Ač v knize nedostane téměř žádný prostor, stejně mé srdíčko zaplesalo. No, ale teď už k hrdinům knihy Není úniku. Jsou celkem čtyři, když to vezmu podle toho, jak na mě působili.
Za první beru Sóldis, budu říkat v minulosti, která na farmu k rodině nastoupí jako vychovatelka a učitelka a pomocnice a takový brouk pytlík všeho druhu prostě. Byla mi sympatická, líbilo se mi, jak se stavěla k určitým situacím, takže za ni palec nahoru.
A pak řeknu, že v přítomnosti, v době vyšetřování, se vám pod kůži dostanou celkem tři lidé. Iduun, Káro a Týr. Tito tři lidé budou důležití i v dalších dílech, hlavně Týr, takže si na ně dejte obzvláště pozor, ale věřím tomu, že jejich charaktery vám sednou jako zadek na hrnec, protože autorka umí vymyslet takové postavy, které dokonale zapadají do celkového příběhu. 🙂

Autorka umí napsat příběh s dokonalou atmosférou, o tom žádná. Navíc umí skvěle vymyslet postavy, do toho přivodit přesně ty pocity a emoce, abyste jako čtenář zůstal při čtení přikovaný, dokud nedočtete. Napínavé, ponuré, temné, studené. Kniha je jednoduše a přesně taková, že z ní Není úniku.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Není úniku můžete zakoupit.