Iluze pravdy – Michal Vaněček

• Autor: Michal Vaněček
    Nakladatelství : Cosmopolis
    Počet stran: 214

„Není problém udělat dokonalou šifru, kterou nikdo neprolomí. To je tak deset procent práce. Těch zbývajících devadesát procent je dodělat tam zadní vrátka pro vládu.“

Věříte všemu o čem se v médiích píše? Jste si skutečně jistí, že vás zveřejňované informace neovlivňují? Nebo si dokážete představit, že s vámi a s vaším osudem může v podstatě kdokoliv manipulovat? A to docela snadno…

Šéf odboru kybernetické kriminálky plukovník Marek se pouští do svého posledního případu. Proti své vůli je zatažen do spletité hry, v níž zjišťuje, že pravda prakticky neexistuje a téměř všechno, co se dá najít na internetu, prochází důslednou kontrolu a záměrným zkreslováním. V průběhu pátrání jde svéráznému Markovi doslova o krk. Jedinou záchranou pro něj zůstává, že i jeho protivníci budou nuceni uvěřit tomu, co jim na oplátku připraví za realitu on.

Fascinující a naprosto strhujících příběh, který vyvolává obavy i úvahy o tom, kam až může zajít manipulaci s informacemi!

Michal Vaněček je autorem úctyhodné řady téměř třiceti knih povídek a pohádek. Ať to vypadá na první pohled zcela neslučitelné s pohádkami, jeho hlavní profesí jsou informační systémy. Je spolumajitelem a ředitelem společnosti T-SOFT a.s., a to již 27 let. Mimo to se věnuje nadaci a charitativní činnosti.

Kniha Iluze pravdy pro mne byla velkým překvapením, vůbec jsem nečekala, že se nechám naprosto strhnout příběhem, a musím říct, že to teda byla fakt jízda.

V tomto příběhu vystupují dva hlavní hrdinové, plukovník Marek a ajťačka Barbora. Tito dva vytvořili ústřední dvojici, která byla naprosto výborná. Doplňovali se, jejich dialogy stály mnohokrát za to, a autor ukázal, že se umí zasmát i věcem, které zrovna dvakrát k smíchu nejsou.

Ač každý patří do jiné sorty, jejich cesty se zkříží a musí všemu přijít na kloub. Plukovník Marek leží po operaci kolena v nemocnici a jednoho dne si všimne, že na jeho dokladu místo rodného čísla je telefonní číslo. Rozhodne se na něj zavolat a vzápětí mu přijde SMS, že se má setkat s někým v 10 hodin u želv. Vydá se tam, a právě Barbora je oním záhadným odesílatelem smsky. Řekne mu, že ví kdo je, co dělá, a právě proto ho vyhledala, aby jí pomohl. Společně potom začnou odkrývat docela rozsáhlou síť kybernetického zločinu, která sahá dál než jen do České republiky. Nejednou jim půjde o život, nejednou se společně zasmějí, ale také některé zjištěné informace jim přivodí jakýsi smutek nad tím, co se vlastně děje. V tomto příběhu nejde úplně o to, kdo za všechno může, ale spíše jakým způsobem se to děje, a jaké následky by to mělo, kdyby tohle byla opravdu pravda. Fasnicující, mrazivé, napínavé, vzrušující, i lehce vtipné. To všechno je tento román, krimi román, který by neměl ujít vaší pozornosti.

„Marek sešel do sklepa rozhlédl se po několika stovkách láhví a přemýšlel, jestli jich má dost. Pak šel do sklepa ještě jednou a Barbora mezitím brnkala na basu. Když stoupal po schodech, měl pocit, že začíná mít poněkud upito. Za to Barbora vypadala, i s třemi pivy, které vyzunkla mezi vínem, jako by právě posvačila Pribináček. Asi s ní nebudu soutěžit, tahle holka se zřejmě s flaškou už narodila, pomyslel si.“

Velkým plusem v tomto románu jsou rozhodně charaktery postav. Plukovník Marek se mi tak dostal pod kůži, že jsem o něm básnila snad všem svým kamarádkám na Facebooku. Když se k tomu přidá ještě samotná Barbora a její cynický pohled na svět, tak je to něco neskutečného. Ač má plukovník Marek kousek do důchodu, dá se říct, že už na penzi téměř je, přesto mi připomíná někoho jako George Clooney, chlapa, po kterém toužím každá žena ať už mu je 30 nebo 60.

Autor mi už v knize Mlýn, kterou vydalo stejné nakladatelství jako teď knihu Iluze pravdy, ukázal, že umí psát o tématech s velkým nadšením tak, aby čtenáře doslova přikoval k židli, a oni nechtějí přestat číst, dokud není konec. V tomto krimi románu nasadil všemu ještě korunu, když si zvolil téma tak zásadní pro dnešní dobu.

Já nemůžu jinak než hodnotit tuto knihu vysoko. Od hlavních hrdinů, přes téma, přes zápletku, až po samotné rozuzlení, které pro mne bylo překvapivé, nečekané a docela otevřené, jsem se do příběhu doslova zamilovala. Takový ten pocit, kdy nevíte co chcete číst, nemáte na nic chuť, vůbec se neumíte začíst, a bác… Najednou se objeví kniha, která už od prvních písmenek splňuje všechno, co jste si od ní přáli a dá vám k tomu ještě něco navíc. To je paráda!

Doporučím číst všem, kteří se nebojí přemýšlet nad tím, jestli to, co je v knize, se může stát, protože by skončili minimálně na psychiatrii. Doporučím to i těm, kteří si rádi přečtou kvalitní knihu, která je možná i něco naučí, a samozřejmě i těm, kteří rádi podpoří českého autora, který umí psát.

Hvězdné hodnocení: 5*/5*

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Iluze pravdy můžete zakoupit.