Můj přítel vlk – Oldřiška Ciprová

Autor: Oldřiška Ciprová
Ilustrace: Lenka Němcová
Počet stran: 160

„Jako by je vlčice slyšela, otočila se jejich směrem a Jonáš měl pocit, že smutnější oči v životě neviděl. Dívala se na něj dlouho a Jonáš, zaseknutý do zvířete pohledem, se ani nepohnul. Nakonec se vlčice postavila na vratké nohy a chlapec si všiml, že má ocas stažený mezi nohy, jako to míval jeho Vlk, když byl vyděšený k smrti.“

Jonáš miluje zvířata. Kromě psa Buddyho má ještě jednoho neobvyklého mazlíčka – vlka. Ten je prozatím umístěn v záchranné stanici v nedaleké zámecké zahradě.
Jednoho dne k vlkovi přibyde mladá vlčice, v zajetí se jí však nelíbí a při první příležitosti se pokusí o útěk. Jonášův vlk uteče s ní a srazí ho auto! Vlček po zranění nechce žrát ani pít, a tak je na Jonášovi, aby do něj nějaké jídlo dostal a pokusil se ho zachránit.
Podaří se mu to? A co vlčí slečna Lily? Zvykne si na nový domov s novým kamarádem?

Neberu vůbec v potaz to, že kniha Můj přítel vlk je pro děti a čtenáře od devíti let. Hlavním tématem jsou vlci, které já jako zvířata miluju a uznávám, tudíž tohle čtení bylo pro mne to pravé. Chcete vědět proč?

Nejdříve vám tedy trochu popíšu, co vám příběh nabídne. Jonáš, čtrnáctiletý kluk, má vlastního vlka. Když ovšem chcete chovat takové zvíře jako „domácího mazlíčka“, musíte mít od úřadů souhlas s chovem a správné zabezpečení, aby nebyl pro nikoho nebezpečím. Takže Jonáš čeká na schválení, a prozatím má vlk svůj domov v zámecké zahradě, kde ho denně navštěvuje. Jednoho dne k němu přibude vlčice, ve stejném věku, z Estonska. Jenže vlčice není zvyklá a snaží se utéct, vlk spolu s ní a srazí ho auto… Jonáš se snaží zachránit nejen vlka, ale také vlčici v jejím samotě a bojácnosti. Do toho musí podstoupit zkoušky se svým labradorem Buddym, zvládnout přijímačky a testy ve škole, věnovat se své holce, svým kamarádům… Má toho spoustu a Jonáš získává pocit, že nic z toho nezvládne. Dokáže rozhodnout co je nejdůležitější, čím začít a dotáhnout vše zdárně do konce? To se dozvíte v knize Můj přítel vlk.

„Pořád tu kolem nich skáču a snažím se, aby se oba dva dostali do pohody. Ale Lily tu poskakuje jak šílená, takže mám strach, že brzy padne vyčerpáním, a Vlk se zase rozhodl pro hladovku. Navíc se mi ještě ani nepovedlo dát mu ty tablety proti bolesti, pořád je vyplivuje. Mám z toho nervy na pochodu. Nehledě na to, že Lily si ten límec brzy serve, podívejte, jak už ho má natržený. Pak si začne kousat tu ránu a možná jí bude muset veterinář amputovat další část nohy.“

A teď už důvod, proč byla kniha Můj přítel vlk pro mne skvělou. Líbilo se mi, jak autorka vložila Jonášovi, jakožto hlavnímu hrdinovi, do hlavy, do myšlenek a do slov znalosti, co se týče vlků. A vůbec lidé kolem něj, jak byli oddaní a ochotní s ním spolupracovat na jeho myšlence. Nejen, že jsem se trochu poučila, něco naučila, ale také si ověřilo nějaké své znalosti, co se vlků týče, co se týká barvářských zkoušek u psů, a hlavně je zde kladen velký důraz na to, aby si člověk (čtenář) uvědomil, co je v životě důležité. Nejen mít ty správné lidi vedle sebe, ale také vědět, co je zodpovědnost, co je důvěra a co je láska.

Ilustrace, které jsou v knize, jsou krásné, sice černobílé, ale dokonale ladí s příběhem. Není jich mnoho a o to víc jsem se na každou další těšila. Písmo je většího fontu, takže pro ty nejmenší čtenáře, kteří se do čtení pustí, je ideálním řešením.
Za mě můžu říct, že Můj přítel vlk je úžasné čtení, o velkém vlkovi, malém klukovi a jejich obrovském přátelství, které otevře oči nejednomu živému tvoru v tomto ději.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Bambook, kde si knihu Můj přítel vlk můžete zakoupit.

Jedna odpověď na “Můj přítel vlk – Oldřiška Ciprová”