Autor: Alan Bradley
Nakladatelství: Knižní klub

„Osud miluje, když se drobně přepočítáme, řekl mi později vikář a měl pravdu. Na tohle mě nejspíš nikdy nenechají zapomenout.
„Radši bys sebou měla mrsknout,“ řekl někdo a sáhl mi na loket – byla to malá podsaditá holka v brýlích s černými obroučkami.
Leknutím jsem málem vyletěla z kůže. Nervy jsem měla jako špagáty.
„Promiň,“ omluvila se. „Nechtěla jsem tě polekat, ale tady v Bodce je přesnost nade vše. přeloženo do angličtiny to znamená, že když přijdeš pozdě na snídani, přitlučou tvoji kůži na vrata stodoly.“

Vyhnanství! Tak dvanáctiletá Flavia de Luce běduje nad svým údělem, když ji otec s tetou Felicity odešlou do internátní školy. Nestráví zde ani den a dostane dárek. A protože je nadaná chemička a pátračka, není jím nic jiného než vyuzená mumifikovaná mrtvola, která vypadla z komína v její ložnici. A tak Flavia chodí na vyučování, dělá si přátele (a nepřátele) a snaží se odhadnout přísnou ředitelku i učitelský sbor (k němuž patří třeba vražedkyně zproštěná obvinění). Pátrá přitom po identitě oběti i po podezřelých a motivech. Proslýchá se, že ve škole straší a několik dívek dokonce zmizelo. Ovšem pokud jde o vyřešení více záhad najednou, je Flavia ten správný člověk!

Na sérii s Flavií jsem natrefila poměrně dávno, ale do čtení knih jsem se pustila někdy před rokem. A když jsem dočetla šestý díl, věděla jsem, že je konec, protože o sérii se nikde nemluvilo, nic mi nedávalo nějaké náznaky, že by vyšel sedmý díl. Nemožné se stalo skutečností a já před pár dny dočetla další případ s názvem Mrtvola v komíně.

Mrtvola v komíně začíná ve chvíli, kdy Flavie opouští Jelení mlází, místo, kde doposud žila a odjíždí do dívčí akademii do Kanady, kam ji poslala její teta. Je to pro její dobro, ovšem ona v tom vidí jen jedno – vyhnanství. Nechce odjet, nechce opustit místo, které tak dokonale zná, navíc ve společnosti podivného párečku, kteří ji mají na její cestě doprovázet.
Když se ocitne v noci na školní půdě, je uvedena do svého pokoje, lehne si, usne a najednou ji vzbudí jakási lidská bytost, která do ní buší pěstmi ze všech stran a nadává jí. Jak zjistí, je to její spolužačka, která si ji s někým spletla a vzápětí se ta spolužačka schová v komíně, protože jde „hlídka“ po chodbě. Jenže když ředitelka stojí ve Flaviině pokoji a zjišťuje, co to bylo za rámus, z komínu nevypadne jen její spolužačka, která ji napadla, ale také mrtvola zabalená v rubáši. A tím začíná Flaviin školní rok, plný dohadů, mylných pokusů, chemických reakcí, setkávání s divnými, ale i milými lidmi a hlavně, hledání odpovědí, na které potřebuje znát odpověď.

„Mégnin zjistil, že tvorové, kteří se krmí mrtvolami a množí se na nich, přicházejí ve vlnách. V první fázi, dokud je tělo čerstvé, se na ně sletí masařky. V druhé fázi se tělo nadme a rozkládá se, což přiláká určité druhy brouků. A když nastane ve třetí fázi úplný rozklad a dojde k fermentaci, při níž vznikají máselné a mléčné kyseliny, následované čpavkovou fermentací, v tu chvíli to přitahuje úplně jiné kmeny much a brouků. Množí se červi. A jak jsi už patrně pochopila, díky studiu přítomnosti a životních cyklů těchto rozmanitých létajících a plazivých tvorů je možné poměrně přesně určit, jak dlouho je drahý zesnulý po smrti a možná i to, kde v mezičase pobýval.“
Rozklad? Hniloba? Kyseliny? Ta žena hovoří mou řečí.“

Když jsem zjistila, že vyjde Mrtvola v komíně, tedy respektive že vyšla, nemohla jsem se dočkat, až se do čtení pustím. Já vím, že tohle není zrovna pro mou věkovou skupinu, ale autor píše úžasně. Ač je hrdinka dvanáctiletá slečna, tak stejně by mohla mít 30. Její uvažování je perfektní, vzhledem k situacím někdy i docela vtipné a správně ironické a ze čtení na vás bude dýchat taková ta správná atmosféra detektivky, kde není potřeba potoků krve, aby vás to bavilo a přitáhlo vaši pozornost.

Já tuhle sérii doporučuji kde můžu. A po přečtení dílu Mrtvola v komíně to budu dělat i nadále. Autor opět skvěle vymyslel příběh, který bude pro mladší čtenáře napínavý, pro starší zábavný a taktéž věřím tomu, že aspoň trochu napínavý. Je to jedna z těch sérií, kde s každým dílem se kvalita zvyšuje, nebo se aspoň drží na úrovni prvního dílu, takže ji velmi ráda doporučím ke čtení. A to i starším, i mladším, prostě všem. Flavie de Luce vás bude bavit, na to můžete vzít jed. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji obchodu Megaknihy.cz, kde si knihu Mrtvola v komíně můžete zakoupit.