Zlatý dům – Natasha Solomons

Autor: Natasha Solomons
Počet stran: 414

„Nedosáhli jsme úspěchu navzdory tomu, že jsme Židé, navzdory tomu, že jsme Goldbaumové. Uspěli jsme proto, že jsme Goldbaumové, a proto, že jsme Židé.“

Goldbaumovi jsou nejbohatší a nejvlivnější židovská rodina své doby. Pět rodových větví je pevně zakotveno v Anglii, Francii, Německu, Švýcarsku a Rakousko-Uhersku a zvažuje se založení nové pobočky v Americe. Píše se však rok 1912, a přestože tomu zatím nic nenasvědčuje, Evropa nezadržitelně směřuje k válce, která postaví jednotlivé větve Goldbaumů na opačné strany pomyslné barikády.
Jak v této složité době obstojí nezkrotná a originální greta z vídeňské větve Goldbaumů, která se má provdat za londýnského bratrance Alberta, jehož poprvé uvidí až těsně před svatbou? Přizpůsobí se její bratr Otto, vášnivý a uznávaný astronom rodinné tradici a nastoupí do banky, aby i on rozmnožil zlato Goldbaumů? Nebo půjde vlastní cestou jako Albertův bratr Clement?

Natasha Solomons se narodila v roce 1980. Žije v Dorsetu s manželem Davidem, oceňovaným autorem knih pro děti. Spolu s ním pracuje také jako scenáristka. Natasha má dvě děti a ráda pěstuje růže.

Na tuto knihu by se měli zaměřit především ti, kteří mají rodinné ságy. Příběhy, ve kterých hraje důležitou roli několik generací jedné rodiny. Ač je tato kniha jedináčkem, to znamená, že nebudou další díly a vše je uzavřeno, tak si autorka dala tu práci, aby vám na zhruba čtyřset stránkách ukázala, že Zlatý dům je příběhem, který si zaslouží vaši pozornost.

Od prvních slov jsem byla byla nadšená a hlavně v očekávání, jak se celý příběh bude vyvíjet. Greta ze začátku byla pro mne zvláštní postavou, ale postupem času jsem si ji nesmírně oblíbila. Zrovna na ni byl vidět vývoj charakteru, kdy se od vzpurné mladé dámy stávala skvělou, inteligentní a bystrou ženu.
Albert, kterého pojala za muže, ač k němu necítila žádnou blízkou náklonnost, na mne působil jako konzervativní anglický gentleman, ale také on se stal někým jiným.
Spousta okolností, které se v knize udály, ovlivnily životy a charaktery všech postav. Nejinak tomu bylo i u ostatních postav, jako třeba u lady Goldbaumové nebo u Otta. Jedním z dalších hrdinů, který stojí za zmínku zde v recenzi je Henri, kterého jsem si doslova zamilovala, jeho otevřený přístup a později také okolnosti, které ho doslova zdrtily, z něj udělaly postavu, na kterou budu dlouho vzpomínat.

Zlatý dům je úžasně napsanou knihou, kdy se autorce podařilo všechno, co napsala. Od námětu, po začlenění různých historických událostí, až po postavy. Líbilo se mi, že zde byla zmínka o potopení Titanicu, spousta reálií z válečné doby, a hlavně i pohled na americký život v průběhu první světové války byl zajímavý. Evropa byla v troskách, v Americe se žilo dále a když se jedna postava (nebudu psát která), objevila za velkou louží, tak popisy života a fungování všeho ostatního, co bylo tehdy pro Evropu už nemyslitelné, bylo, jako by vstoupil do jiného světa.

„Peníze neznají hranice, jsou jako voda, která si cestu vždycky najde.“

Rozhodně velkým plusem je čtivost této knihy. Ač zde není žádná nervy drásající situace, u které byste si okusovali nehty i na nohou, tak přesto budete číst tak dlouho, dokud se nedoberete konce. Celý příběh je totiž skvěle propracovaný a různé malé události v jedné rodině jsou zajímavé a dá se říci i napínavé. Přeci jen, když se různé větve rodiny Goldbaumů ocitnou v různých končinách v průběhu světové války, bude vás zajímat, jestli všichni přežijí, jaké budou jejich životy dále, jestli si splní sny…
Líbila se mi provázanost celého rodu Goldbaumů, jak spolu fungovali a jak se navzájem podporovali. Dělali vše pro to, aby zůstali nejsilnější, nejbohatší rodinou v Evropě.

Nemám nic, co bych knize Zlatý dům mohla vytknout. V rodinných ságách je známo, že se odvíjí příběhy více postav, a nejinak je tomu tady. Výhodou je, že se v postavách vyznáte, díky popisu autorky je budete považovat za své přátele. Ač se sice nijak zvlášť v jejich pocitech nepitvá, přesto vám to přijde, jako byste jim dokázali číst myšlenky.

A v neposlední řadě, co bych ráda zmínila, tak je autorčin styl psaní. Dokáže si totiž krásně hrát se slovy. Když popisuje obyčejný, kvetoucí česnek, máte pocit, že nejde o česnek, ale o nějakou speciální, jedinečnou květinu. Nejinak tomu bylo při jejích zmínkách o přírodě, krajině, a třeba i o domech, kde hlavní postavy žily.

Za mě knihu jednoznačně doporučuji. Byla úžasná, od začátku až do konce. A když jsem si o této knize psala s jednou známou, musím ji dát za pravdu. Fanoušci a fanynky Panského domu si rozhodně přijdou na své.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Zlatý dům můžete zakoupit.